Verslag DisCon

Zonder verwachtingen, maar wel geïnteresseerd in de sprekers en onderwerpen van de DC van zaterdag 24 april, ging ik samen met onze voorzitter Lous Sijpestein naar het AZ stadion.

Daar was de ontmoeting met andere Rotarians en hun gasten onder het genot van een lekker kopje koffie met gebak.

Vervolgens de opening van de DC met een welkomstwoord van onze gouverneur, Arend Sijpestein, en het In Memoriam. Daarna een toespraak van de special representative, Mr. Malcolm Boddington ( GB)

De presentatie van het GSE-team uit Nieuw-Zeeland was het volgende onderwerp met een spectaculaire afsluiting, een doordringend Maori dans/lied.

Het laatste onderdeel voor de pauze, de presentatie van 2 jaarkinderen over hoe het jaar in het buitenland hun leven heeft beïnvloed. Het was een positief verhaal.

Na de koffiepauze, waarin we diverse stands konden bezoeken, waren er drie voordrachten van Frits Spangenberg, Henk Maas en William Elegeert. Alle sprekers waren zeer inspirerend en hielden mijn aandacht tot het laatste uitgesproken woord vast. Voor mij de beste voordracht was die van Henk Maas. Een voorbeeld van iemand die in plaats van klaagt en toeziet iets doet en verandert.

Moeten wij niet allen onze verantwoordelijkheid nemen?

Daarna de uitreiking van de prijs aan de school met het beste resultaat van de waterlopers.

Het programma werd afgesloten met een optreden van het Noordhollands Jeugdorkest. Prachtig! Als toegift een ontroerend, a capella gezongen, lied. Een aantal van ons konden de tranen maar moeilijk bedwingen.

We spraken nog wat na en namen afscheid van elkaar tijdens een heerlijke vlot georganiseerde lunch.

Kortom deze DC was voor mij een regelrechte opsteker en ik hoop ook voor veel aanwezige mede-Rotatrians en hun gasten.

Dank aan onze gouverneur en zijn medeorganisatoren.

Nicoline de Jong
Rotary Harenkarspel

PS:

Een echte aanrader voor opvoeders, is het boek van Frits Spangenberg :

De Grenzeloze Generatie. ISBN 9 789046 806746 – www.nieuwamsterdam.nl

Henk Maas: