Rotary Leusden Inspireert

Is een nieuwe loot aan de stam van activiteiten voor jongeren.

Het doel van deze activiteit is om jongeren in en om Leusden tussen de 18 en 28 jaar te inspireren om actief om te gaan met hun toekomst.

Dit doen we door regelmatig bijeenkomsten te organiseren (Inspiratiesessies) waar we een jonge ondernemer de ruimte geven om zijn verhaal te doen, en daarmee de doelgroep te inspireren.

In het jaar 2018 – 2019 is het thema “Duurzaamheid”, en rondom dit thema staan twee Inspiratiesessies in de steigers.

Geen Groene Maar Blauwe Daken

Op 30 oktober 2018 vertelt Jelle Scharff van start-up BlauwDak over de rollercoaster van de afgelopen maanden. Eind 2017 won BlauwDak de Blue City Circuar Challenge met hun concept.

BlueRoof is een jonge start-up bestaande uit Jelle, Bas en Anne.

Vorig jaar deden ze mee aan een wedstrijd, en vonden zij een toepassing voor het zogenaamde Roostergoed. Dit zijn alle spullen die mensen door de wc spoelen, terwijl dat eigenlijk niet is toegestaan.

Samen gooien we in Nederland gezamenlijk bijna twee-en-half miljoen kilo van dit soort natte doekjes en andere spullen door de riolering, wat nu rechtstreeks de verbrandingsoven in gaat. Slecht voor het milieu, maar ook slecht voor de portomonnee; want ook van dit smerige zaakje kun je een product maken, dat je weer kunt verkopen.

In de zogenaamde circulaire economie, gebruiken we de reststromen van de ene onderneming als grondstof voor de andere onderneming. Dit doen we omdat onze voorraad gronstoffen niet eindeloos is.

Waar de circulaire economie vroeger echt nog een beetje voor de ‘hippies’ was, hebben nu de grote bedrijven ook door dat we iets nieuws moeten verzinnen. Dat zorgt ervoor dat er nu kansen liggen om duurzaam én winstgevend te ondernemen!

Nu, een jaar later, gaat BlueRoof dan ook van start met de bouw van de eerste productie-installatie waarmee ze op jaarbasis zeker 100.000 kilo van het roostergoed kunnen gaan verwerken. Vanuit hun kantoor in een oud tropisch zwemparadijs kijken ze naar de mogelijkheden om de onderneming zo snel mogelijk uit te breiden.

KarTent: jouw festival maatje

Op 14 mei 2019 vertelt Jan Portheine (24 jaar) over de start-up KarTent die in een paar jaar tijd de festival markt heeft veroverd.

KarTent is een kartonnen tent ontwikkeld voor festivals en evenementen.

Jaarlijks laat 1 op de 4 personen zijn tent achter op een evenement. Vaak zijn deze tenten te vies, onbruikbaar, kapot of gewoon te versleten. Dit is eigenlijk vooral te wijten aan de productie markt van de tenten. Er komen steeds goedkopere en van slechtere kwaliteit tenten op de markt.

Jongeren met weinig budget kopen deze tenten dan massaal en na een paar keer gebruiken is deze niet meer werkzaam. Sterker nog op het label staat dat deze niet eens waterdicht zijn!

Om dit allemaal tegen te gaan is KarTent begonnen met het aanbieden van een recyclebaar alternatief van karton wat ook nog eens voor je wordt klaargezet bij aankomst (en daarnaast voor een normale prijs!). Waterdicht en ook nog eens donker voor het slapen!

Aan het einde van het evenement worden de tenten door een snijmachine gehaald en zijn het dozen die weer gebruikt kunnen worden.

Op deze manier wordt ook de productie van nieuw karton bespaard. Super duurzaam dus!

Rotary Leusden Inspireert op Facebook

Rotary Leusden Inspireert is aanwezig op Facebook.

Klik hier om daar te kijken.