JobRotary

Rotaryclub Noordwijk en omstreken verwelkomt u bij JobRotary

(van de regionale Rotaryclubs)

Een nieuw team neemt het over van Coen Vermeer en Karel Deppe, die wij hierbij mede namens rotaryclub Noordwijk en omstreken heel hartelijk dank zeggen voor hun jarenlange inzet (meer dan 8 jaar)

Het nieuwe team:

Afbeelding met persoon, man, glimlachen, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving

Richard Adamowicz

Afbeelding met persoon, binnen, man, muur

Automatisch gegenereerde beschrijving

Piet Peeters

JobRotary Kust- en Bollenstreek wordt gevormd door: Rotaryclub Katwijk-Noordwijk, Rotaryclub Noordwijk Duin- en Bollenstreek, Rotaryclub Sassenheim, Rotaryclub Voorhout Rotaryclub Hillegom Lisse en onze club Rotaryclub Noordwijk en Omstreken

www.jobrotary.nl

(zowel voor wie werk zoekt als voor wie werknemers zoekt)

JobRotary is heel kleinschalig al in 1998 op de Veluwe begonnen. Gewoon een paar Rotarians die oudere werkzoekenden zijn gaan begeleiden. Die sneeuwbal is gaan groeien en vanaf begin 2004 is er een secretariaat en worden er cijfers bijgehouden. Sinds januari 2004 hebben er mede door de inspanningen van Rotarians meer dan duizend werkzoekenden weer een baan gevonden. Vele honderden staan nog bij JobRotary ingeschreven.

Begin 2011 heeft ons bestuur besloten JobRotary te bestuderen met de intentie om daaraan deel te gaan nemen. Deze vraag werd bij de twee clubleden Coen Vermeer en Karel Deppe neergelegd.

Wat is JobRotary?

Werkzoekenden ouder dan 40 jaar, maar in de praktijk vaak reeds boven de 50 en langer dan 6 maanden zonder werk, komen in aanmerking voor onze begeleiding. Het gaat veelal om mensen op HBO of ruim MBO nivo, maar inmiddels hebben zich ook een aantal werkzoekende academici gemeld. In deze jaren van bezuinigen en overnames komen soms mensen zonder werk die praktisch een leven lang bij één bedrijf of instelling gewerkt hebben en bijna nooit eerder of heel lang geleden daadwerkelijk gesolliciteerd hebben.

Hoe werkt JobRotary bij ons?

De meeste kandidaten worden door het UWV kantoor Lisse op JobRotary attent gemaakt. Zij melden zich aan bij secretariaat@jobrotary.nl en worden dan naar onze regio Kust en Bollenstreek door verwezen. De regio coördinatoren, de eerder genoemde Coen Vermeer en Karel Deppe nodigen kandidaten uit voor een intake gesprek om kennis te maken. Meestal mogen we die gesprekken voeren in de ontvangstruimte van het bedrijf van een onzer leden. Dat geeft een zakelijke sfeer. Die hulp van een van onze leden , dat is typisch voor de Rotary Service gedachte.

De heren zoeken dan een match met een van de inmiddels tientallen vrijwilligers die zich aangemeld hebben. In de regio hebben zich als coaches Rotarians en soms hun partners aangemeld van ondermeer RC Noordwijk eo, RC Katwijk Noordwijk, de jonge RC Duin en Bollenstreek en voorts RC Lisse, RC Voorhout en RC Sassenheim. Deze clubs hebben de handen ineen geslagen om in een tijd van bezuinigende en terug tredende overheid werkzoekenden een helpende hand te reiken.

En wat doen de coaches dan?

Bijna alle coaches zijn of waren werkgevers of anderszins daadwerkelijk betrokken bij personeelswerk in de praktijk. Uitgesproken praktijk deskundigen dus. Vanuit die praktijk worden CV’s doorgelicht, brieven mee gelezen en worden er gesprekken gevoerd. Kandidaten worden op andere mogelijkheden gewezen en aangemoedigd. Soms adviseren we ze te focussen en soms om eens verder kijken dan ze gewend zijn.

Voor een sollicitatiegesprek wordt soms zelfs geoefend. Kandidaten worden aangemoedigd om zelfonderzoek te doen. Wat kan ik, wat kan ik nog meer, wat zou ik ook graag willen doen. Waar liggen mijn kansen. Kandidaten blijken de steun en het meedenken als heel positief te ervaren.

Zoeken de Rotarians dan werk voor de kandidaten?

Dit is een veel gehoord misverstand. De kandidaat moet zelf zijn weg zoeken en actief blijven, de coach staat hem bij met advies en raad. Natuurlijk zal er wel eens iemand een baan vinden via het netwerk van Rotary, maar dat is niet de opzet. De kandidaat zoekt zelf zijn weg en wij helpen hem daarbij zoveel als wij kunnen.

En werkt JobRotary nou?

Het antwoord is ja. Over de periode dat JobRotary in Nederland actief is hebben zo’n 50% van de kandidaten (eind 2014 waren dat er bijna 2000 !) weer werk gevonden. En ook in onze regio werkt het succesvol. Wij hebben inmiddels meer dan 100 werkzoekenden bijgestaan.

De site http://www.jobrotary.nl is voor werkgevers, werkzoekenden en Rotarians zeker een bezoek waard.

Karel Deppe