10 juni 2015: World Press Photo

10 juni 2015: Rotaryclub Noordwijk e.o. bezoekt World Press Photo

Hieronder een gedeelte van de delegatie van onze club die zojuist (op de foto althans) de World Press Photo 2015 heeft bezocht in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. En die nu vastberaden op weg is naar de tegenover gelegen Koninklijke Industrieele Groote Club voor een lichte doch voedzame maaltijd:

Op de tentoonstelling (jaarlijks, sinds 1955 en het is een Nederlands initiatief) werd uitleg gegeven door secretaris Alex Monshouwer. In beginsel kunnen alleen professionele fotojournalisten inzenden. Dit jaar zijn er bijna 100.000 inzendingen geweest. Er zijn 20 categorien en elke categorie heeft een eerste, tweede en derde prijs. Dus hangen er 60 prijswinnende foto’s, plus alle eerste prijswinnaars van de categorie nieuws van alle voorgaande jaren. De jury wisselt steeds.

Wat uw scribent niet wist (hij is inderdaad een provinciaaltje) is, dat zich in de Nieuwe Kerk ook de laatste rustplaats van onze zeeheld Michiel de Ruyter bevindt:

Maar dit terzijde.

Na afloop zocht iedereen, als gezegd, een plaatsje in de Koninklijke Industrieele Groote Club op de Dam, met z’n onvoorstelbaar statige art-deco ambiance:

Alwaar clublid Harry, initator van dit uitstapje, op zijn eigen onnavolgbare wijze nog wat wetenswaardigheden over de Koninklijke Industrieele Groote Club vertelde:

Die we na het diner nog even nader konden bewonderen:

In dat gedeelte van de club is een stropdas verplicht. Voor wie die niet bij zich heeft, beschikt de club over leendassen. Dermate afzichtelijk, dat iedereen er de volgende keer wel aan denkt er zelf een mee te nemen…..

De Club bracht overigens al eens eerder een bezoek aan deze club:

(op 16 maart 2011 dus)