13 mei 2015: Prescan...hoax of toch niet?

13 mei 2015: Prescan….Hoax of toch niet?

Professor Willem van Rhenen is een graag geziene gast op onze club. In 2012 gaf hij al een buitengewoon boeiende lezing voor onze club over stressbeheersing:

De professor wist dat nog goed, omdat hij daar een mooie vuurtoren aan over had gehouden. Later deze avond zou hij er nog een krijgen…..

Het onderwerp van de avond was ooit aangedragen door een onzer clubleden (toevallig uw scribent), die nogal hoog opgeeft over onderzoeken zoals die door Prescan worden aangeboden en die voornamelijk in Duitsland moeten worden uitgevoerd, net over de grens in plaatselijke ziekenhuizen, omdat dat hier in Nederland niet mag. Met uitzondering van bepaalde bevolkingsonderzoeken, mag je hier in Nederland namelijk geen preventief onderzoek doen als daar geen aanleiding voor bestaat. Ja, lees die zin nog maar eens over. Overal in de wereld mag het wel, omdat normale verzekeringsmaatschappijen liever geld geven aan een (preventieve) operatie aan hart en vaten, dan een operatie achteraf en een langdurig hersteltraject te moeten financieren. Enfin, zo steekt uw scribent er dus in.

(schrijver dezes bij Prescan: gezonde halsslagaders, maar kan morgen natuurlijk wel van z’n fiets vallen en z’n been breken en dat zien ze dan weer niet vooraf bij Prescan)

Willem van Rhenen legde uit wat de gangbare (en ook zijn) opvatting is in de Nederlandse medische wereld, namelijk dat het eigenlijk geen zin heeft, omdat het over de hele populatie gezien nauwelijk leidt tot andere sterftecijfers en mensen vaak alleen maar ongerust worden om niets. En je bij die onderzoeken ook wel eens iets niet ziet en dan krijg je dus een gevoel van schijnveiligheid.

Overigens was het weer een boeiende voordracht. En niet alleen om te zien hoe de medische wereld tegen preventieve onderzoeken aan kijkt, maar ook omdat Willem van Rhenen een andere levensstijl propageerde. Massale verbetering van levensstijl levert namelijk wel een verbetering van de sterftecijfers van de populatie op.

Een paar wetenswaardigheden heeft uw scribent wel opgepikt.

Dat fastfood je dik maakt, is bekend, maar nu weet uw scibent ook waarom. Want zo af en toe een big mac, dat zou toch moeten kunnen.

Het verzadigingspunt ligt ongeveer bij 20 minuten. Dus als je een normale maaltijd eet, met soep vooraf, dan begin je al snel, na die 20 minuten dus, een gevoel van verzadiging te krijgen. Begin je met een Big Mac, dan is die na 5 minuten op en heb je nog steeds honger, waardoor je ook die bak friet leegvreet, met de cola vanwege het aanhoudende hongergevoel en misschien nog even snel een kleine gewone hamburger toe. Dat is dus fastfood. Je krijgt veel te veel calorien binnen in een te korte tijd. Zelfde met een bak pinda’s, die je ook zo naar binnen werkt, binnen die 20 minuten althans, waarna je nog steeds honger hebt en aan een zak chips begint….

Ander wetenswaardigheidje is het alcoholgebruik. Heel misschien is 1 glas rode wijn goed voor je lichaam, maar dat is dan niet vanwege de alcohol, maar vanwege de tanine (huh?) die daar in zit. Alcohol is werkelijk helemaal nergens goed voor en is juist in veel gevallen een veroorzaker van de meest verschrikkelijke aandoeningen. Twee glazen per dag voor een man en één glas per dag voor een vrouw, is echt het maximum. Zit je daarboven, dan berokken je je lichaam schade.

Roken. Ook zo iets. Rokers weten dat het slecht is, maar dat heeft nog nooit iemand doen stoppen. Willem van Rhenen legde uit aan de hand van de populatie van een concertzaal hoeveel eerder de rokers die zaal verlaten, in de loop der jaren dan, en wegens overlijden. Dan gaat het wel leven bij rokers…..

Enfin, een boeiende avond.

De nazit aan de bar duurde korter dit keer. De populatie besloot voor deze keer maar eens wat eerder naar huis te gaan….

Piet Peeters