16 maart 2016: Club wordt bijgepraat over duinkonijnen

16 maart 2016: Club wordt bijgepraat over konijnen

Op 16 maart 2016 had de club te gast prof. dr. P.J.E.M. van Dam, bijzonder hoogleraar waterstaatsgeschiedenis van de Vrije Universiteit Amsterdam (de club mocht Petra zeggen), die ons vertelde over haar onderzoek naar de historie van de konijnenpopulatie in de duinen.

Petra werd geïntroduceerd door haar connectie bij de club, Martin Johansson. Zie foto. Op de foto links onze voorzitter Jaap van der Meij.

De club ging er eens goed voor zitten, want als Rotaryclub in een duingebied weten we natuurlijk al alles van konijnen in de duinen.

Niets blijkt minder waar te zijn.

Die konijnen hóren daar van oorsprong helemaal niet! Ze zijn in de middeleeuwen vanuit Afrika (Sahara !) geïmporteerd voor de konijnenfok. En in de loop der eeuwen werden er in het totale duingebied van Den Helder tot Hoek van Holland jaarlijks waarschijnlijk tussen de 50.000 en 100.000 konijnen “geoogst”. Niet om op te eten, hoewel dat natuurlijk ook wel zal zijn gebeurd, maar om hun vacht, waar naast mutsen en schouderbedekkingen voornamelijk voeringen voor jassen van werden gemaakt.

Die konijnen gaven ook veel overlast voor omwonenden en er werd eeuwenlang over geprocedeerd. In eerste instantie voor het Hof van Holland (jawel, ons latere etablissement in de Voorstraat in Noordwijk) en daarna in hoger beroep in Mechelen (in het latere België). Dat moet klauwen met geld gekost hebben en de overlast zal dan ook wel groot geweest zijn. Konijnen vreten namelijk alles op en aan.

Fascinerend. Onze voorvaderen liepen dan wel in konijnenvellen rond (vanwege het ook binnenshuis ontbreken van adequate verwarming), maar procedeerden wel eeuwenlang over konijnen, zelfs tot aan het Hof in Mechelen…..

Petra van Dam heeft het na bestudering van talloze documenten uit die tijd weten te reconstrueren.

======================================