26 maart 2014: de Lakenhal

Aan het eind van de middag bezocht Rotaryclub Noordwijk en Omstreken de Leidse Lakenhal: een der mooiste en in elk geval een der fijnste gemeentelijke musea die ons land rijk is.

Des avonds werd de club (voor de gelegenheid samen met partners) vergast op een voordracht van de directrice Meta Knol. Overigens na de installatie van ons nieuwe clublid Johan, zie het topic hiernaast.

Uit het weekbericht van die avond:

Na de installatie stond er nóg een hoogtepunt op het programma, de voordracht van Meta Knol over de Lakenhal.

Meta is sinds 2009 directrice van de Lakenhal en dat lijkt uw schrijver volkomen terecht, want haar voordracht was perfect. Zij begon al goed door te zeggen dat zij eigenlijk alleen maar naar Noordwijk komt voor leuke dingen, zoals het strand en nu dan dus ook voor onze club.

“Wij beheren het geheugen van leiden, maar doen dat voor de komende generaties”, zo zei ze. Er zijn dan ook projecten voor schoolkinderen.

Het is een overwegend Leidse collectie, waar helaas altijd enig werk van notabene Leienaar Rembrandt van Rijn aan ontbroken heeft, tot in 2012 het schilderij “de Brillenverkoper” kon worden aangekocht.

De Lakenhal vernieuwt zich. Er bestonden al lang plannen om ingrijpend te gaan

restaureren, ook al omdat je anders in zo’n verouderde omgeving geen stukken in bruikleen meer krijgt, zo zei Meta, maar dat kwam er maar niet van. Maar het is nu dan toch gelukt. De restauratie gaat twee jaar duren en wordt uitgevoerd door Julian Harrap Architects LLP uit Londen, in samenwerking met de Rotterdamse architecten van Happel Cornelisse Verhoeven. De restauratie kost 16,6 miljoen wat grotendeels door de Gemeente Leiden wordt opgehoest.

Meta kreeg na afloop onze traditionele give-away: een miniatuur van de Noordwijkse vuurtoren.