26 oktober 2016: Wie heeft er nou een Porsche nodig?!

Paul van Splunteren, belangrijk man bij Pon-Porsche in Nederland, gaf al direct bij aanvang van zijn voordracht in ons clubhuis Huis ter Duin in Noordwijk het antwoord: niemand.

“Wij verkopen een produkt dat niemand nodig heeft”.

Desalniettemin gaat het erg goed met Porsche. De traditionele 911 Porsches gaan nog als warme broodjes over de toonbank en de latere SUV’s zijn ook succesnummers geworden. Porsche is het best renderende automerk op dit moment.

Paul is ook coureur. Hij racet (in een Porsche natuurlijk) op Le Mans, waar Porsche al 18 keer gewonnen heeft.

Porsche was in de jaren 90 bijna failliet. Tegenwoordig gaat het geweldig:

Ook Porsche ontkomt er niet aan….er zit een volledig electrische Porsche aan te komen:

De autowereld staat voor grote uitdagingen. Alles moet electrisch en alles moet ook zelfrijdend worden. Dat roept vragen op. Als 10% van de Nederlanders electrisch gaat rijden, dan is het electriciteitsnet daar niet op toegerust. Nu al is het soms zo dat je zelf problemen ondervindt als je milieubewuste buurman z’n Tesla staat op te laden met krachtstroom….

Ook andere vragen komen op. Wat is de lol van het rijden in een electrische Porsche als dat ding zich zelf rijdt (tot 80 km per uur, daarboven moet je zelf weer aan de bak).

Paul doorspekte zijn uiterst boeiende betoog met veel anecdoten.

Toen Porsche met een hybride SUV uit kwam met veel belastingvoordeel vreesde men dat dit model wel voornamelijk terecht zou komen bij cheapo’s die het instapmodel zouden willen. Niets bleek minder waar te zijn. Het idee dat de fiscus flink meebetaalde (althans, dat die weinig tot niets zou vangen) zette de kopers aan tot het aanschaffen van complete optiepakketten van gemiddeld 30.000 euro!

Zo zijn Porsche rijders. Je bent er een of je bent er niet een. Er is geen middenweg.

Uw schrijver is er niet een. Hij zweert bij dit soort lompe bakken, waarin je zit alsof je thuis op de bank zit…..

fbeelding 123.png

Maar wel heeft hij zeer genoten van de voordracht van Paul. Het was weer een prachtige avond.