5 september 2011: RC Noordwijk e.o. doneert EUR 1.500 voor restauratie reddingsboot Kurt Carlsen

Rotaryclub Noordwijk en omstreken heeft EUR 1.500 gedoneerd aan de Stichting Kurt Carlsen, die doende is de motorstrandreddingsboot Kurt Carlsen en de bijbehorende tractor te restaureren.

Nico van Duin en Cor van den Bos van onze club inspecteren de voortgang van de restauratie.

De Kurt Carlsen is, zoals bij veel reddingboten gebeurde  - en wat nog steeds voorkomt - geschonken door een vermogende particulier. Dat was Bernhard van Leer, de toenmalige directeur eigenaar van de Van Leer Vatenfabriek. Van Leer vernoemde de boot niet naar zichzelf (dat deed hij later wel met de schenking van een grotere havenreddingboot) maar naar een zeemansheld uit die tijd. Dat was de Deense kapitein Kurt Carlsen.