20 nov 2010: Clublid Joris Hünteler ontvangt het Cornelis Joppenszn. Beeldje

20 nov 2010: Joris Hünteler ontvangt Cornelis Joppenszn. onderscheiding

Op zijn 70-ste verjaardag ontving clublid Joris Hünteler van de gemeente Leiden het Cornelis Joppenszn. Beeldje, een gemeentelijke onderscheiding voor mensen die zich gedurende lange tijd hebben ingezet voor de stad.

Cornelis Joppenszn. zou de jongen zijn geweest die als eerste de door de Spanjaarden verlaten Lammenschans bereikte en daar de hutspot aantrof.

Het beeldje werd hem uitgereikt door de voorzitter van de raadscommissie 'Onderwijs en Samenleving', Pieter Kos. Dat gebeurde na de wereldpremière door het Toonkunst Orkest Leiden van de nieuwste compositie van dirigent Jeppe Moulijns, het 'Concerto for Viola and Orchestra' in de Vredeskerk aan de Van Vollenhovekade in Leiden.

Onze Joris kreeg de onderscheiding voor zijn vele muzikale activiteiten. Zo is hij al 40 jaar lid van het Toonkunst Orkest Leiden, waarvan 30 jaar als voorzitter. De afgelopen 25 jaar was hij bovendien aanvoerder van de groep tweede violen, een functie die hij op zijn verjaardag voor het laatst vervulde. Ook is hij al zeven jaar actief in de organisatie van de Scratch Muziekdagen die jaarlijks in de Pieterskerk worden gehouden en die inmiddels bijna 4500 bezoekers trekken.

zie hier een foto van de uitreiking

Joris op archief: