xx

End Polio Now

Poliomyelitis, of polio, is een verlammende en mogelijk dodelijke ziekte die kinderen in sommige delen van de wereld nog steeds bedreigt. Poliovirus dringt het zenuwstelsel binnen en kan binnen enkele uren totale verlamming veroorzaken. Het kan mensen van elke leeftijd treffen, maar treft vooral kinderen onder de vijf jaar. Polio kan worden voorkomen door vaccins, maar het is niet te genezen. In tegenstelling tot de meeste ziekten kan polio worden uitgeroeid.

PolioPlus

Al meer dan 35 jaar zetten Rotary en onze partners zich in om polio wereldwijd uit te roeien. Ons PolioPlus-programma was het eerste initiatief om de wereldwijde uitroeiing van polio aan te pakken door kinderen op grote schaal te vaccineren. Als kernpartner in het Global Polio Eradication Initiative richt Rotary zich op belangenbehartiging, fondsenwerving, werving van vrijwilligers en bewustwording.

Rotary-leden hebben meer dan $ 2,1 miljard en talloze uren vrijwilligerswerk bijgedragen om meer dan 2,5 miljard kinderen in 122 landen te beschermen tegen deze verlammende ziekte. De belangenbehartiging van Rotary heeft een rol gespeeld bij besluiten van regeringen om meer dan $ 10 miljard aan de inspanning bij te dragen.

Polio vandaag

Toen Rotary en onze partners in 1988 de GPEI oprichtten, waren er elk jaar 350.000 gevallen van polio in 125 landen. Tegenwoordig hebben we het aantal gevallen van polio met 99,9 procent verminderd, en slechts twee landen melden nog steeds gevallen van wild poliovirus: Afghanistan en Pakistan. De infrastructuur die we hebben helpen bouwen om polio te beëindigen, wordt ook gebruikt om andere ziekten te behandelen en te voorkomen (waaronder COVID-19) en om creëren een blijvende impact op andere gebieden van de volksgezondheid.

Uitdagingen

Rotary en onze partners hebben enorme vooruitgang geboekt tegen polio, maar het elimineren van alle gevallen zal nog meer vooruitgang en doorzettingsvermogen vergen. Afghanistan en Pakistan staan voor unieke uitdagingen, waaronder politieke onveiligheid, zeer mobiele bevolkingsgroepen, moeilijk terrein en, in sommige gevallen, weigering van vaccins en misleidende informatie. Met voldoende middelen, de inzet van nationale regeringen en innovaties die de toegang tot afgelegen gebieden verbeteren, zijn we optimistisch dat we polio kunnen uitbannen.

Meer informatie: Endpolio.org

End Polio Now Tulp

Jaarlijks werken veel clubs in Nederland mee aan de End Polio Tulpenactie. Met de verkoop van deze speciale tulpenbollen wordt de strijd tegen polio door The Rotary Foundation ondersteund.

Meer informatie: Endpolionowtulp.nl