Ninos de Guatamala - 2016

Niños de Guatemala is een ontwikkelingsorganisatie, die scholen bouwt in Guatemala. Bijzonder is dat de kern bestaat uit jonge mensen van in de dertig, die deels zijn opgegroeid in Oosterhout.

guatemala-mapGuatemala is een land in Midden Amerika, grenzend aan Mexico, Belize, Honduras, El Salvador, de Atlantische en de Grote Oceaan. Guatemala heeft een uitermate gevarieerd landschap. De hoofdstad van het land is Guatemala-stad. Bekende toeristische attracties zijn het stadje Antigua en de Maya-ruines zoals Tikal. Helaas leeft 75 % van de circa 13 miljoen Guatemalteken in grote armoede. Analfabetisme en werkloosheid zijn hoog, wat leidt tot verslaving en uitzichtloosheid. Er zijn veel tienermoeders en eenoudergezinnen zonder inkomen.

In 2008 bouwde Niños de Guatemala hun eerste school in een arm dorp in de buurt van Antigua, de antieke oude hoofdstad van Spaans Midden Amerika. Rotary Oosterhout sponsorde door middel van het organiseren van een Guatemala week in november 2008 en het mede organiseren van een Charity Event op de golfbaan in Bavel in 2009. Inmiddels heeft Niños de Guatemala twee basisscholen, een middelbare school en een Spaanse school voor mensen die Spaans willen leren. Daarmee geeft Niños de Guatemala werk aan ca. 60 Guatemalteekse werknemers. Een nieuwe loot aan de stam is een vestiging van een Good Hotel in Antigua, dat enerzijds jonge Guatemalteken een opleiding biedt en waarvan anderzijds de winsten bestemd zijn voor de exploitatie van de scholen in de arme dorpen.

Uit het midden van Rotary Oosterhout zijn enkele jongeren na hun middelbare school een periode vrijwilligerswerk gaan doen bij Niños de Guatemala. Rotaryleden staan Niños de Guatemala verder met raad en daad terzijde en met giften voor de bouw van de scholen, o.m. uit de opbrengst van Wings & Wheels 2015. Najaar 2016 wonen een aantal Rotaryleden de diplomering van een nieuwe lichting leerlingen van de scholen bij.