Kerstboodschap Kees van Wezel

Wat zijn de ingrediënten voor een geslaagd kerstdiner?
En waarmee maak een perfecte kerst?

Dat vroeg ik mij de afgelopen weken af….

Uren in de keuken, smakelijke dissen en een grote berg afwas. Dat lijkt voor veel mensen kerst. Maar volgens mij is kerst meer dan dat…

Een leuke omgeving, je kerstboom, mooi gedekte tafel, mooie kerstdecoratie?
Prettig en belangrijk, het oog wil ook wat; maar is niet de basis voor een goed kerstdiner. Het kan ook best zonder maar maakt het wel extra gezellig.

Lekker gerechten, een mooie hertenbiefstuk, een garnalencocktail, chipolatapudding en een goed glas wijn? Absoluut een voorwaarde, anders is het geen diner. Een belangrijk ingrediënt voor mensen met een goede smaak.

Gezellige mensen, vrienden, familie, je kinderen, klein kinderen, je ouders.
Een heel belangrijk ingrediënt. Kerst is tenslotte een familiefeest.

Licht, kaarsjes, lampjes, open haard, open deur, gezelligheid die je ziet achter ramen.
Dat is een belangrijk ingrediënt. Kerst is het feest van licht in het donker. Lichtpuntjes van ons bestaan.

Humor, gezelligheid, lachen, plezier maken en een lolletje zijn een voorwaarde voor een goede kerst. Kerst staat synoniem voor gezelligheid.

Een goed gesprek, diepgang, het jaar evalueren en vooruitblikken, wensen uitspreken naar elkaar. Dat is kerst. Kerst is relativeren en kerst is bezinnen.

Voor mij is kerst ook rust, vrij zijn, ontspannen, geen stress maar voor sommige ook geen oorlog, geen conflicten en geen ruzie.
Kerst is relaxen en even over wat andere, misschien wel belangrijkere zaken nadenken

Kerst is een hoogtepunt, einde van het jaar, terugdenken en samenzijn en verbroedering
Afsluiting van het jaar, in de donkere dagen een feestje bouwen in vriendschap en familiekring. Zoals wij dat nu hier ook doen, een hoogtepunt van ons Rotary jaar

Tenslotte is kerst het feest van cadeautjes, versieringen, decoraties, mooie kleren en een prachtig gedekte tafel, schittering geven aan de donkere dagen en je huis opvrolijken met kerstballen en kerststukjes. De kers(t)jes op de taart.

Maar kerst is ook stilstaan bij de mensen die het minder goed voor elkaar hebben, die geen kerst kunnen vieren. Omdat ze geen geld hebben, niet naar huis kunnen, gevangen zijn, in oorlog leven of omdat ze geen familie hebben. Of nog erger waar kinderen hun ouders alleen kerst laten vieren.

Ik heb daarom, om te vieren dat wij hier in alle luxe, saamhorigheid en gezelligheid bij elkaar kunnen zijn, een tafel gesponsord bij de Ouderenbond waar met kerst 10 eenzame ouderen kunnen genieten van een heerlijk kerstdiner in een hotel tijdens de kerstdagen.

Dat is mijn kerstgedachte van dit jaar!

Ik wens jullie een heerlijke kerst met jullie naasten en geniet van deze prachtige dagen!

Kees van Wezel