Onderhoud natuur in stromende regen...

Florian Jebbink | 01/02/2014

Zaterdag 1 februari 2014 was het weer tijd voor onze jaarlijkse werkdag in de natuur. Een traditie die we in het kader van ‘handen uit de mouwen’ club in ere houden. Het weer zat in het begin niet mee. Dus laarzen en regenpakken waren onmisbare attributen!

We begonnen de dag met koffie en een lekker stuk appeltaart in het bezoekerscentrum Ilperveld van Landschap Noord-Holland. Jelle was ook dit jaar weer van de partij en gaf een korte uitleg wat de bedoeling was die dag en waarom het zo belangrijk is voor het Ilperveld, dat riet wordt gemaaid en dat bomen die er gaan groeien, worden weggehaald. Dat alles is nodig om broedplaatsen voor water- en weidevogels te behouden en om te zorgen dat het gebied open blijft en er geen bos ontstaat.

Na de koffie maakte iedereen zich klaar voor vertrek, laarzen en regenpakken aan en op naar de boot. Na een klein half uurtje varen (in de regen) kwamen we bij het te bewerken eiland aan en konden we aan de slag. Het al eerder gemaaide riet lag in bossen op het veld en moest per boot worden afgevoerd. De doorgeefmethode werd al snel ingezet en de eerste bossen riet lagen al snel op de boot. We waren met een grote groep, want ook een aantal leden van onze ‘moederclub’ RC Purmerend-Polderland was van de partij. De boot was dus al heel snel vol. Een klein groepje ging met Jelle mee om de boot te legen de rest bleef achter op het eiland.

Na een korte pauze, wat drinken en een heerlijk appeltaartje, verzorgd door Suzanne, gingen we weer aan de slag. Het was ondertussen gelukkig gestopt met regenen!! Rond half twaalf lag al het riet in grote stapels aan de waterkant en was het nog een kwestie van de boot inladen. Een gezellige boel en in een mum van tijd was de boot al weer vol. Na dat harde werken begon iedereen toch wel trek te krijgen, dus werden ook wij op de boot gestapeld, boven op het riet. Op naar een verdiende lunch. Enigszins verkleumd kwamen we aan bij het bezoekerscentrum en een warm kopje thee of koffie en een heerlijk broodje gingen er goed in. Omdat we allemaal al zo hard gewerkt hadden en Jelle de volgende dag nog een groep had, waren we klaar voor die dag en kon iedereen lekker naar huis voor een warme douche.

Het was weer een geslaagde dag waarbij we, evenals voorgaande jaren, een kleine bijdrage hebben kunnen leveren aan het behoud van het natuurgebied Ilperveld.

ZIE OOK:

Fotoalbum: Natuurwerkdag Ilperveld 01/02/2014