RC Weert en st. Maarten 2015

Rotaryclub Weert

30 oktober 2015

St. Maarten op Stationsplein

Aanstaande woensdag 11 november bezoekt St. Maarten Weert. Om 19.00 uur is hij te paard op het Stationsplein om de mensen te helpen. Uiteraard mag de bedelaar uit het traditionele St. Maartens verhaal daarbij niet ontbreken. Rotaryclub Weert zal hen en belangstellenden gastvrij ontvangen.

Traditie
11 november wordt traditiegetrouw St. Maarten gevierd. Op veel plaatsen wordt herdacht dat St. Maarten zijn mantel deelde met een bedelaar. Weert heeft een bijzondere band met deze heilige. Onder andere is de middeleeuwse stadskerk aan St. Martinus gewijd. En op veel plaatsen in Weert wordt een lampionoptocht gehouden en een vuurhoop ontstoken.

Macintosh HD:Users:rgalesloot:Desktop:St. Martinusbeeld Weert.jpgDienstbaarheid
Er zijn grote parallellen tussen St. Maarten en Rotary. Beide geven iets van zichzelf weg om een ander te helpen. Het motto van Rotary is immers ‘Service above self’ (dienstverlening voorop), waarmee dienstbaarheid aan anderen centraal staat. Grote projecten van Rotary zijn bijvoorbeeld ‘Polio de wereld uit’ en acties voor schoon water, sanitair en alfabetisering. Rotarians steken de handen uit de mouwen en brengen geld bijeen voor goede doelen. Dit gebeurt ook dicht bij huis, bijvoorbeeld tijdens NL Doet en bij de bedrijvencompetitie ‘Greep naar de Hoorn’.

Rotaryclub Weert
RC Weert viert dit jaar haar 50-jarig jubileum met diverse activiteiten. Daarnaast is de club in september verhuisd naar de binnenstad. Nu komt RC Weert elke woensdagavond bijeen bij Hotel-brasserie Antje van de Statie. Dit geeft de club de gelegenheid makkelijker naar buiten te treden.

St. Maartensviering
Van harte welkom dus om kennis te maken met de leden en het werk van de club tijdens deze St. Maartensviering. Marion Stevens, gouverneur van het Rotarydistrict, zal ook aanwezig zijn. St. Maarten komt aan om 19.00 uur. Meer informatie over RC Weert vindt u via http://www.rotary.nl/weert

Bijschrift bijgevoegde foto
Het beeld van St. Maarten boven de ingang van de St. Martinuskerk in Weert.