Shelter box voor vluchtelingen

SHELTER BOX VOOR VLUCHTELINGEN

Jaarlijks beschikbaar stellen van een shelter box voor vluchtelingen of daklozen in een rampgebied. Kijk op www.shelterbox.nl

Over ShelterBox - ShelterBox Nederland

De Stichting ShelterBox Nederland is opgericht in september 2009 door Dirk Hoekendijk, een Rotarian uit Arnhem, nadat hij de ShelterBox-stand had gezien op de Rotary International Wereld Conventie in Birmingham, Engeland.

Tien jaar eerder was het de Britse Tom Henderson, een Rotarian en voormalig search and rescue-duiker bij de Royal Navy, die ShelterBox in het leven riep. Hem was opgevallen dat na de meeste natuurrampen de hulp vrijwel alleen bestond uit voedsel en medicijnen. Weinig of helemaal niets werd gedaan aan het leveren van goede noodonderkomens voor de eerste paar dagen, weken of maanden na een ramp, om de mensen te helpen hun leven weer op te pakken.

Tom werkte zijn idee uit, ging op zoek naar sponsors én – niet in de laatste plaats – naar andere enthousiastelingen om hem te helpen met de start van dit project. Zijn volharding leidde er toe dat op 15 april 2000 ShelterBox van start ging; de Rotary Club van  Helston-Lizard in Cornwall adopteerde het als millenniumproject.

Niemand kon op dat moment vermoeden dat ShelterBox het grootste Rotary Club-project ter wereld zou worden, met meerdere aangesloten en ondersteunende nationale organisaties wereldwijd.

ShelterBox Nederland
ShelterBox is dus dankzij Dirk Hoekendijk sinds 2009 ook in Nederland actief. Datzelfde jaar werden de eerste twintig boxen gesponsord en ingezet in de Filippijnen en Malawi. Het werd de start van een actieve club met enthousiaste vrijwilligers en gulle donateurs.