Goede doelen

De VMCA gaat van de opbrengst een weekendkamp voor jonge mantelzorgers organiseren met de opbrengst van de Haringparty! Een jongere tussen de 4 en 24 jaar die opgroeit in een gezin waar iemand langdurig extra zorg nodig heeft, is een jonge mantelzorger. Denk bijvoorbeeld aan: een broertje of zusje met een verstandelijke beperking, een moeder met een psychiatrische aandoening, een vader met een handicap of een ongeneeslijke ziekte. Een jonge mantelzorger maakt zich vaak zorgen over de thuissituatie, moet vaak ‘mee-zorgen’ en krijgt zelf minder zorg en aandacht. Dit heeft veel invloed op hun leven en hun ontwikkeling. Daarom is het belangrijk dat ze af en toe even uit hun omgeving kunnen komen om “bij te tanken”.

Stichting Broodje Hagelslag kan nu een nieuwe keuken kopen. Broodje Hagelslag helpt mensen die door omstandigheden buiten de samenleving dreigen te vallen om (weer) een volwaardig lid van de maatschappij te worden. Dit doen zij door middel van catering, coaching en werkervaring. Het komt steeds vaker voor dat jongeren in de problemen komen door een moeilijke thuissituatie, schooluitval, werkloosheid of onvoldoende dagbesteding. Door de massaliteit, de grootte van veel scholen en het tekort aan individuele aandacht voelen jongeren zich vaak niet thuis op school. Ook de arbeidsmarkt zit niet op deze jonge mensen te wachten zonder opleiding en zonder werkervaring waardoor een situatie ontstaat waar ze zelfstandig niet meer uitkomen. Een nieuwe keuken is essentieel om de continuïteit te waarborgen.