Ouderenwerk door De Schoor

Onze eerste bijeenkomst in het nieuwe clubjaar met een externe gast vond plaats op woensdag 16 september. Hiervoor was Nancy Peper, Sociaal Cultureel Werker - Ouderenwerk bij de Schoor uitgenodigd.

We begonnen de avond zoals gebruikelijk met een gezellige inloop en het diner.

Na het eten gaf Nancy een PowerPoint presentatie over haar welzijnswerk bij de Schoor. Zij houdt zich bezig met ouderen. Haar persoonlijke voorkeur gaat naar het betrekken van verschillende culturen in de samenleving, zoals het project Digidoemee waarbij senioren wordt geleerd hoe om te gaan met een tablet. Hiervoor is een speciale tablet ontwikkeld waar alleen onderwerpen gezet worden waar de senior behoefte aan heeft, zodat er minder snel verwarring komt. Er zijn ook 10 leentablets in omloop.

De Schoor organiseert dagbesteding en heeft een gevarieerd aanbod om ouderen met verschillende interesses wat te bieden en te betrekken om eenzaamheid tegen te gaan.

Zo is er:

Dansen via het buurtcentrum

Klets en koek: koffie ochtenden

Grand Café: wijs voor kwetsbare ouderen met bijv. onder begeleiding van een coach bewegen vanuit de stoel.

Met Kerst naar een tuincentrum

Eettafels, maaltijden verzorgt door Vitrae of gekookt door vrijwilligers.

Nieuw is: Kleurrijk grijs vanuit Corrosia met eigen activiteitenaanbod.

Het blijkt moeilijk om verschillende culturen te trekken. Niet duidelijk is of op oudere leeftijd meer behoefte is aan de eigen cultuur of dat bij andere culturen een groter taboe is op hulpvragen voor een oudere met speciale noodvraag zoals dementie.

In Polderburen in Almere Stad zijn er wel cultuurgebonden groepen.

Door corona is er geen dagbesteding, mensen gaan hierdoor snel achteruit. Wel zijn er corona maatjes. Er is echter veel aanbod van vrijwilligers, maar weinig vraag, veel buren blijken in de wijk te helpen. Rond half 9 ging ieder weer huiswaarts met meer kennis over het ouderenwerk in Almere door de Schoor.