Almeerse Wind

Op woensdag 6 oktober was het volle bak in View. 17 leden, een partner en een geïnteresseerde potentieel nieuw lid. De reden lag voor de hand. Uitgenodigd was John van Diepen, voorzitter van Almeerse wind die ons meenam in zijn reis naar de bouw van 2 windturbines in Almere bij het Pampus Hout.

Na het gebruikelijk social kwartiertje en een heerlijk diner, was de vloer voor John van Diepen. Hij liet verhaal vergezeld gaan van een prachtige PowerPoint presentatie.

Het doel en motto van Almeerse Wind is het verduurzamen van de stad. In 2013 is er vanuit Filmwijk het initiatief ontstaan om de wijk energie neutraal te maken. Daar zijn werkgroepen uit ontstaan. Daar uit is Almeerse Wind ontstaan. Het gaat om besparing, mobiliteit en duurzaamheid. Almeerse wind heeft 360 leden. Er wordt samengewerkt met Vattenfall. In Almere Pampus, worden de oude windmolens vervangen voor 8 nieuwe en hogere van 220 m. Almeerse Wind krijgt er 2, alleen zijn die 150 m hoog. Er zijn een aantal bedrijven die stroom gaan afnemen van Almeerse Wind. De windmolens moeten maximaal 15 jaar draaien. Er worden de komende jaren woningen gebouwd in het gebied.

De hogere windmolens produceren meer elektriciteit. De subsidie voor de windmolen is stopgezet. In de gehele polder worden de vele oude windmolens afgebroken en worden er 91 nieuwe en hogere windmolens geplaatst in lijnopstelling. De CO2 besparing is vast gelegd in het klimaatakkoord. De ambitie van de EU is dat in 2030 de CO2 reductie 55% is. In 2050 is dat 95%.

Het plaatsen van de windmolens en het klimaatakkoord roepen vaak veel weerstand op. Het is en blijft een moeilijke materie. De mensen ondervinden hinder van de molens, zoals geluidsoverlast. In de toekomst zal meer gebruik worden gemaakt van wind en zonne-energie, warmtepompen, elektrische auto’s. Er is nog veel te doen tot 2050 om de klimaatdoeleinden te behalen. Zoals het plaatsen van opladers voor de auto’s in de straat. Om 20:15 gingen we voldaan en een stuk wijzer en milieubewuster huiswaarts.