Help het Zaans Rietveld

Help het Zaans Rietveld!

Tien jaar geleden lag in de hoek van Rietveldsepad en N11 nog een kaal eentonig weiland zonder veel kleur en vogels. Het gebied is sindsdien omgetoverd tot een heel gevarieerd nieuw natuurgebied met een vogelplas, wandelpaden en vogelkijkscherm. Er worden nu meer dan 100 vogelsoorten en 15 vlindersoorten gezien. Dit gebied wordt door velen zeer gewaardeerd. Als wandelaar, om van vogels of vlinders te genieten, om je honden uit te laten, om s ‘avonds de honderden wulpen te zien landen op de plas of om een moment van rust te ervaren.

Maar het gebied is nog lang niet af. Er is alleen maar een zgn. casco inrichting gepleegd. Een eerste ruwe bouw is er geweest. Die heeft al veel opgeleverd maar er kan veel meer. Staatsbosbeheer (SBB), de beheerder van dit gebied, krijgt geen geld meer om haar plannen met het gebied en de verdere inrichting vorm te geven. Daarom willen wij hen een handje helpen. Vorig jaar hebben we SBB trouwens al geholpen door uit de opbrengst van de Avifauna avond een jaar lang de inzet van drie Schotse Hooglanders te financieren. Die grazers zorgen er nu voor dat het gebied open blijft en meer gevarieerd wordt. Ook is een groep vrijwilligers al aan de slag in het beheer van het landschap. Die trekken de opslag van wilgen er in de winter uit. Ze houden de paden vrij of doen andere nuttige dingen.

Waar bestaat die verdere inrichting nu uit ? In grote lijnen. Allereerst is het watersysteem niet opgewassen tegen droge zomers. Al een aantal keren lag de plas droog en verdroogde de bodem. Dat is niet de bedoeling. Er moet dus een beter aanvoersysteem voor het water komen. Er worden ecologische oevers gemaakt en de Schotse Hooglanders kunnen straks via een nieuw te maken dam op nog meer percelen komen om het gebied open te houden. Het geld dat ingezameld wordt met de Santa Run zal worden besteed aan het graven van een extra waterplas. Hier zal hopelijk krabbenscheer komen. Dit is een heel waardevolle waterplant voor de bedreigde groene glazenmaker: een libellensoort, die er zijn eitjes op afzet. De groene glazenmaker leeft al in het Zaanse Rietveld, dus de soort kan deze extra krabbenscheer goed gebruiken. Ook de zwarte stern heeft baat bij krabbenscheer als broedplaats. Ze leggen hun eieren op de waterplant die ze als ‘drijvende vlotjes’ gebruiken. Totdat de waterplant zich goed ontwikkelt zullen er kunstmatige vlotjes op het water worden gelegd door vrijwilligers. Wie weet krijgen we op deze manier ook de zwarte stern als broedvogel in het gebied! Uiteindelijk wordt het Zaanse Rietveld nog mooier en zal er nog meer te zien en te beleven zijn voor de Alphenaren!