Overhandiging zitvolleybalnetten in Bosnie

overhandiging

zitvolleybalnetten

in Bosnië

Voor de promotie van onze club en voor “interne verslaggeving” hierbij de achtergronden en mijn bevindingen als ook een paar foto’s van de teams waar we geweest zijn en de overhandiging van de netten, waar ze uiteraard heel blij mee waren.

Van dinsdag 11 tot en met zondag 16 november ben ik, als bondscoach dameszitvolleybalteam samen met Hans Mater (die bondscoach van het Nederlands zitvolleybalteam HEREN is) naar Bosnië Herzegovina geweest voor een stage. Dit land is, althans bij de heren, de huidige Europese-, Wereld- en Paralympisch kampioen en dus de absolute wereldtop. Deze stage stond in het teken van onze opleiding en ontwikkeling als Paralympische bondscoaches en werd door NOC*NSF betaald.

In en rond de hoofdstad Sarajevo spelen in een relatief kleine regio een viertal top-zitvolleybal clubteams, die leverancier zijn van het nationale team; een goede gelegenheid om in korte tijd en op korte afstand de wereldtop eens aan het werk te zien. We werden op onze reis begeleid door Edmir Popara, een zitvolleyballende Bosniër die in 1999 naar Nederland is gevlucht en nu woonachtig is in Zeist. Hij komt uit deze regio en heeft hier nog veel familie, waar hij een week kon logeren en tussendoor ons kon helpen, vooral als tolk in alle gesprekken, want geen van de spelers en trainers bleken het Engels of Duits machtig.

Wij logeerden in de stad Zenica, waar we dinsdag na aankomst in het hotel meteen ’s avonds de eerste training hebben bijgewoond van de plaatselijke zitvolleybalclub Celik. De accommodatie waarin deze club traint (een gymzaal bij een school) is van dusdanig slechte kwaliteit dat deze in ons land meteen zou worden gesloten. De vloer is ronduit gevaarlijk maar hier is men niet anders gewend en kennelijk stoort niemand zich eraan. Na de training hebben wij een nieuw zitvolleybalnet aan de club overhandigd, waar ze uiteraard heel blij mee waren! Coach Pejo is met ons meegegaan naar ons hotel en hebben we nog een paar uur over zitvolleybal kunnen praten.

Woensdagavond hebben we, na een korte rondleiding door Sarajevo, de club Spid bezocht, die een wedstrijd speelde in de universiteitssporthal. Deze accommodatie was weliswaar iets minder slecht, maar naar onze norm nog steeds behoorlijk ondermaats. Na de wedstrijd natuurlijk weer op de foto en het tweede net overhandigd. De coach van Spid is tevens de bondscoach van het nationale team. Hij is in zijn land een echte held, want hij heeft als speler meerdere gouden medailles gehaald en is nu ook als coach zeer succesvol. Bosnië heeft niet veel sporters/sportteams die op het internationale podium meedoen, dus krijgt het zitvolleybal hier ook heel veel aandacht en zijn spelers en coaches hier BB-ers.

Donderdagavond stond een bezoek aan de club Fantomi op het programma, waar we ook een training hebben bijgewoond. Deze vond plaats in een nieuwere, goede sporthal in Sarajevo. Hier hebben we het derde zitvolleybalnet achtergelaten en ook hier hadden we de gelegenheid om na de training met de trainer-coach te sparren.

Op vrijdag konden we geen training of wedstrijd bijwonen en hebben Hans en ik onderling veel werk verzet door onze programma’s op elkaar af te stemmen en veel videobeelden van zitvolleybalwedstrijden te bekijken en analyseren, wat we overigens ook op de andere dagen steeds hebben gedaan.

Zaterdagochtend zijn wij hierbij nog vergezeld door Pejo (de trainer van Celik in Zenica), die met ons mee heeft gekeken naar videobeelden van wedstrijden tegen onze grootste concurrenten (Duitsland voor het herenteam en Rusland voor de dames) en ons wat tips heeft meegegeven hoe we deze landen zouden kunnen bestrijden. Zaterdagmiddag hebben we nog een competitiewedstrijd gezien en zondag zijn we terug gevlogen naar Nederland na een zeer enerverende en leerzame reis door een klein, arm land met een grote prestatie in een kleine sport.

Hierbij wil ik RC Alphen aan den Rijn hartelijk bedanken voor de twee volleybalnetten, waarvan ik kan garanderen dat zij in zeer goede aarde zijn gevallen en in grote dankbaarheid zijn aanvaard.

Mac HD SSD:Users:groenvorm:Desktop:Pim in Bosnie:Celik Zenica (Medium).jpg

Celik Zenica