De Windroos verdient een tegel!

Afbeelding 1

Basisschool De Windroos verdiende een tegel

Donderdag 8 juli jl hebben de leerlingen uit groep 7 en 8 van Basisschool De Windroos onder het toeziend oog van medewerkers van Openbare Werken een ‘Hier begint de zee’ tegel in het parkje bij de Swaenswijkbrug gelegd.

De kinderen verdienden deze tegel door zich in te zetten voor schoon en gezond water voor iedereen op de hele wereld in het kader van de projecten ‘Wandelen voor water’ en ‘Hier begint de zee’. Projecten die de twee Alphense Rotary Clubs in samenwerking met Simavi respectievelijk de Schone Buurt Coaches van de gemeente organiseerden.

In het kader van deze projecten lieten de kinderen zich sponsoren door bepakt met 6 liter water in een rugzakje 6 kilometer langs de Zegerplas te wandelen. Een goeie oefening om te ervaren wat hun leeftijdsgenoten in Afrika moeten doen om dagelijks bij de dichtst bijzijnde waterput schoon water te halen.

Dan hebben we het in Alphen wel wat makkelijker. Maar ook hier moeten we wel wat doen om uiteindelijk schoon water uit de kraan te krijgen. Tijdens de wandeling zagen de kinderen de door zwerfval veroorzaakte plastic soep en micro plastics die zich op een aantal plekken in het water ophoopt. Ze zagen ook dat het voorkomen van zwerfafval veel handiger is dan het later opruimen.

Met steun van de Rotary Clubs konden de kinderen naast het door hun zelf ingezamelde bedrag uiteindelijk een cheque van € 3.275- voor een schoon en veilig waterproject voor de kinderen in West Oeganda overhandigen aan Marjon Verkley, de Alphense ambassadeur van Simavi.