Verslag ontmoeting met RC Gent-Noord 31 maart 2012

Ontmoeting Rotary Club Gent-Noord op zaterdag 31 maart 2012 in Alphen aan den Rijn.

De sinds 1998 jaarlijkse ontmoeting van RC Alphen aan den Rijn en RC Gent-Noord was dit jaar ter organisatie op Nederlandse bodem. Op deze toch wel behoorlijk koude, maar gelukkig wél droge dag, kwamen 15 Gentenaren naar Alphen aan den Rijn om daar hun Alphense Rotaryvrienden te ontmoeten in het parkrestaurant van Vogelpark Avifauna. Na een woord van welkom hield ons clublid John de Hoon, directeur van het vogelpark, een leuke inleiding met lichtbeelden over de historie, huidige situatie, educatieve inspanningen en toekomst van het park. Na een bezoek aan het park onder leiding van één van de (vrijwilligers) gidsen werd van een prima lunch genoten. Koosje de Koeijer had een memoriespel voorbereid waarbij de personen met gelijke kaarten elkaar moesten opzoeken en van gedachten wisselen over een fundraising-idee in ontwikkeling, namelijk een wandeltocht in estafette van Alphen aan den Rijn naar Parijs. Het ontlokte aan de lunchtafels en ook persoonlijk leuke gesprekken.

Na een verrassend leuke “Vogelshow” (we waren allen verrast hoezeer je vogels kunt trainen) werd het park verlaten en werd weer verzameld in het Boomkwekerijmuseum in Boskoop. De Tom-Tom’s hadden veel moeite met de nieuwe wegenconfiguratie rond de containerterminal.

Uiteindelijk was toch weer iedereen bij elkaar en konden we luisteren naar een korte introductie in het museum door museum-bestuurslid Nout Slot. Na het museumbezoek trotseerde ieder de koude tijdens een boottocht door de kwekerijgebieden rond Boskoop. Ook voor de nodige Alphenaren een openbaring. Met de boot werden we afgezet in de tuin thuis bij Barry en Jan de Jong en genoten van een borrel, met jas aan, in de tuin. Vele gemoedelijke gesprekken kwamen daar makkelijk op gang. Een korte wandeling, namelijk naar de overkant van de weg, werd in het bedrijf van Jan, dus in intieme sfeer, genoten van een werkelijk voortreffelijk Italiaans buffet. De voorzitters van beide clubs spraken in een toespraak over en weer waardering uit voor deze zusterband en gaven beiden aan te hopen dat deze band nog lang stand zal houden.

Het was weer een leuke, ontspannen dag met onze Belgische vrienden.

Ton