Geslaagde beroepenvoorlichting

Ruim 300 (voor-) eindexamenleerlingen HAVO/VWO van het Ashram College, het Groene Hart Lyceum en het Scalacollege namen op donderdag 22 november deel aan een beroepenmarkt in het Scalacollege. Ter voorbereiding op hun studiekeuze konden de deelnemers spreken met de beoefenaren van 44 beroepsgroepen over de inhoud en mogelijkheden van een beroep. De organisatoren, de Rotaryclub Alphen-Woubrugge en de schooldecanen, hadden beoefenaren van zeer uiteenlopende beroepen als technisch ingenieur, hotelmanager, arts of officier bij de krijgsmacht bereid gevonden om hun ervaringen te delen.

Iedere leerling kon zich over twee beroepen laten voorlichten. De informatie uit de praktijk was voor veel leerlingen een eye-opener. ‘Ik begrijp nu beter dat de doorgroeimogelijkheden van een chemisch analist beperkt zijn’, zo merkte Dounia Aouriouer op, om zich vervolgens over het beroep van apotheker te laten voorlichten.

Veel leerlingen onderschreven de woorden van Martijn van de Velde: ‘Deze bijeenkomst helpt bij het maken van een keuze’. Erica Dijkstra, decaan van het Ashram College, sprak vooral de laagdrempelige opzet aan, waardoor het voor de leerlingen gemakkelijk was om vragen te stellen.

De voorlichters keken met genoegen terug op hun gesprekken met de leerlingen. Simone Pabst bijvoorbeeld kreeg de verrassende vraag voorgelegd of zij dacht tot haar pensioen notaris te blijven.

De initiatiefnemers waren na afloop zeer tevreden. Ze waren onder de indruk van zowel het enthousiasme van de leerlingen als de openheid van de voorlichters.

De afspraak is meteen gemaakt om volgende jaar opnieuw een beroepenmarkt te organiseren, dan met het Ashramcollege als gastheer. Jo Schoenmaker, de initiatiefnemer van de Rotary Alphen- Woubrugge, vond de banenmarkt een nuttig middel om scholieren te ondersteunen bij het maken van een belangrijke keuze in hun leven.”Goed dat dit een vervolg krijgt!’.

Voor meer informatie: Jo Schoenmaker, Rotary Alphen-Woubrugge, 06 – 52415734; Nienke Blokker, decaan Scalacollege, 06 -12059568/ 0172-423744.