Johan van Oldenbarnevelt lezing 30 november 2019

Op zaterdag 30 november aanstaande is er de bijeenkomst in de Sint Joriskerk, die georganiseerd wordt door RC Amersfoort Stad. Daarbij willen we graag een beroep doen op alle leden van de gezamenlijke Amersfoortse clubs. Hoofdmoot van deze bijeenkomst is immers de lezing van Mr. J.P.H. Donner, Minister van Staat, over de betekenis van Johan van Oldenbarnevelt voor de ontwikkeling van onze rechtsstaat en democratie. Zijn lezing heeft als titel: “Oldenbarnevelt: het moeizame begin van eenheid”.

Tijdens deze middag zal Fons Asselberg van Stichting Open Oog een korte toelichting geven van het project om de Sint Joriskerk te voorzien van andere, moderne ramen, waarin de meest bekende Amersfoorters, onder wie natuurlijk Johan van Oldenbarnevelt, een plaats krijgen.

Het programma ziet er als volgt uit.

14.00 u. kerk open

14.30 u. start lezing

15.15 u. muzikaal intermezzo door Het Wachterensemble (9 personen a capella) met muziek uit de tijd van Joh. Van Oldenbarnevelt

15.30 u. presentatie project

16.00 u. afsluiting

16.00 u. nazit met koffie/thee

Mevr. Van Goor, die het beheer heeft over de kerk en verantwoordelijk is voor bijeenkomsten als deze, wil de publiciteit verzorgen en zal het gebruikelijke uitgebreide bestand van belangstellenden worden aangeschreven. Zij wil ook een flyer laten maken. We hoeven – als goede doelen organisatie- geen huur te betalen. Na afloop zal er gezorgd worden voor koffie/thee. Er vindt geen aanmelding plaats van aanwezigheid en er wordt geen entree geheven. De uitnodigingen gaan rond 20 oktober de deur uit.