Update Waterproject Pope John Centre

Wa (UWR) - Ghana Barclays Acc:088/1065401

Wa, 10th January, 2013.

Beste leden van de Rotaryclub Amersfoort-Regio,

Allereerst beste wensen en alle goeds voor ieder van jullie en jullie dierbaren voor 2013.

Hier in Ghana alles goed, al gaan dingen vaak niet zoals het bedoeld was. Het water project op Pope John is zo’n voorbeeld, zoals ik zal proberen uit te leggen.

1.

In Mei 2012 zijn we voortvarend begonnen met het boren van een nieuwe waterput. Toen Ton en vrienden in Ghana waren afgelopen Mei, hebben ze het resultaat gezien.

2.

In Juni heeft de boormeester een onderwaterpomp erin gehangen en getest hoe een en ander ging. Het resultaat was jammer genoeg niet wat we ervan verwacht hadden. De yield van de put is ongeveer 20 liter per minuut en we hadden minstens het dubbele verwacht. Goed, de put wordt gebruikt en er wordt elke dag uit gepompt; het pompen duurt alleen langer en vraagt meer van de pomp.

3.

De verbinding van de put met het bestaande water systeem vroeg behoorlijk wat werk. De afstand was vrij groot en met pijpen en kabel (electriciteit) is de verbinding gemaakt waardoor er elke dag gepompt kan worden uit die put.

4.

Oorspronkelijk hadden we een aparte water toren gepland van waaruit het hele terrein van water voorzien zou worden. Na de Urban Water Board om advies gevraagd te hebben, hebben die de zaak goed bekeken en geadviseerd de bestaande water toren (in het studenten hostel) te verhogen en er twee grotere tanks op te plaatsen. Dit is intussen gebeurd.

5.

Om water op de kamers goed te gebruiken, hebben we de studenten geadviseerd niet hun was te doen op de douche, maar buiten. Daarom zijn de twee kleinere tanks beneden geplaatst met kranen om water te tappen voor de was.

6.

Daarom was het nodig om een goede afwatering te maken in de vorm van een gutter die aangesloten is op de andere sceptic tanks op het terrrein.

7.

Ongelukkigerwijs was de bodem van een van die tanks niet goed gegoten (cement) en vertoonde scheuren. Deze is verwijderd en er wordt opnieuw een goede voet gegoten die de tank kan dragen. Dit moet nog afgewerkt worden, zoals de foto’s laten zien.

8.

Het is dus nu zaak om de laatste kleinere zaken goed af te werken. Ik denk zo dat we hiervoor ongeveer 2000 Ghana Cedis nodig zullen hebben.

9.

Ik hoop hiermee een goed verloop van het project gegeven te hebben Bij deze enkele foto’s van het project die hopelijk helpen om bovenstaand verhaal duidelijker te maken.

Met heel veel dank en goede wensen voor eenieder, Br. Albert Ketelaars FIC.

Boren van put

Nieuwe tanks boven verhoogd

Oude tanks van boven naar beneden voor de was

Nieuwe bakken voor de was