AD/AC 10 juni 2020: Eieractie Rotaryclubs brengt ruim €16.000 op

Rotaryclubs halen duizenden euro’s op voor voedselbanken in de regio: ‘Aantal klanten neemt toe door crisis’

Zeven Rotaryclubs in Amersfoort, Leusden en Woudenberg/Scherpenzeel hebben ruim zestienduizend euro ingezameld voor drie voedselbanken in de regio. Het doel was om genoeg geld op te halen zodat de voedselbanken eieren konden kopen. Dat is ruimschoots gelukt.

Indra Jager 10-06-20, 20:23

Bij de voedselbank in Amersfoort zijn ze blij met de eieren die ze dankzij de inzamelactie hebben kunnen kopen.
© Voedselbank Amersfoort

De clubs, die zich inzetten voor de maatschappij, zamelden geld in voor eieren omdat voedselbanken dit product maar weinig krijgen aangeleverd. Door de grote opbrengst kunnen de voedselbanken nu ook nog andere producten aanschaffen. Dat is hard nodig, omdat het aantal klanten door de crisis toeneemt.

Problemen

Het bedrag dat met een online actie bij elkaar werd gesprokkeld, is door de zeven Rotaryclubs verdubbeld, met € 16.102 als eindresultaat. Het geld zal worden verdeeld over de drie voedselbanken in Amersfoort, Leusden en Woudenberg.

Vooral bij de voedselbank in Amersfoort merken ze dat mensen door de coronacrisis in de problemen zijn gekomen. Vanaf maart hebben zich daar zo’n 150 nieuwe klanten aangemeld. Een deel daarvan is inmiddels weer uitgestroomd. In totaal komen er nu wekelijks zo’n vijfhonderd klanten naar deze voedselbank. Ook zijn er nog zo’n tachtig maandelijkse klanten.

Dubbel

Annita van Nieuwenhuizen van Voedselbank Amersfoort is blij met de donatie, maar vindt het ook dubbel. “We kregen veel mooie spullen binnen, maar dat had door de crisis een vervelende achtergrond. Wij zien deze leveranciers natuurlijk liever niet terug als klant.”

Ze maakt zich zorgen over de toeloop. “Daarom is het fantastisch dat we zo’n prachtig bedrag gedoneerd krijgen. Iedereen die hieraan heeft bijgedragen: ontzettend bedankt!”

In Leusden zijn er ongeveer vijf klanten bijgekomen, waardoor het totale aantal huishoudens nu op 67 staat. In Woudenberg/Scherpenzeel is het hetzelfde gebleven, met rond de twintig klanten. De voedselbanken verwachten dat het aantal klanten de komende maand verder zal toenemen.