De impact van Wandelen voor Water. Verslag van een reis naar Kenia

De impact van Wandelen voor Water

Verslag van een reis naar Kenia

Eind oktober 2016 was Roel Linn van Rotaryclub Amersfoort-Regio namens Rotarydistrict 1570 samen met mensen van Simavi, een Rotarian uit Hilversum en een filmploeg in Kenia om de impact van de projecten in het kader van Wandelen voor Water zelf te bekijken. Ze zijn onder andere bij de Okatekok-school in Teso Zuid geweest. Deze school gaat binnenkort, dankzij het geld dat tijdens Wandelen voor Water in 2016 is opgehaald, watervoorzieningen krijgen. Hierbij een kort reisverslag van de reis om te laten zien wat er kan gebeuren dankzij de enthousiaste inzet van zo velen, waaronder mogelijk ook van u.

Dit is de Okatekok-school in het Busiadistrict en de zeer vrolijke schooldirecteur. De school heeft 615 leerlingen.

We werden hartelijk ontvangen. Een groep vrouwen kwam ons zingend en dansend bij de auto ophalen. En ook alle leerlingen waren blij ons te zien en ook nieuwsgierig over hoe de gasten eruit zouden zien. De school heeft 615 leerlingen en het gebouw is eigenlijk te klein. In één lokaal zitten zelfs honderd leerlingen. Binnenkort worden er lokalen bijgebouwd. De materialen lagen al klaar.

Op de linker foto ziet u het wc-gebouw van de jongens. Dit is te klein voor alle jongens op school. Aan de andere kant van het terrein liggen de wc’s van de meisjes. Er zijn echter nog geen voorzieningen om handen te wassen. Die gaan er binnenkort wel komen. Op de rechterfoto ziet u op de voorgrond een hoop zand met een ijzeren buis erin. Dit is de plek waar het allemaal om draait want deze ijzeren buis leidt naar de bron waar schoon drinkwater uit gehaald kan gaan worden en die de school en omliggende community van schoon water gaat voorzien. De mensen en kinderen zijn zo enorm dankbaar dat de eerste stappen richting een betere gezondheid gezet zijn!

De leerlingen zeggen gedag en zijn erg blij om ons te mogen ontmoeten! Dankzij het schone drinkwater hoeven ze binnenkort niet meer ver te lopen en kunnen ze naar school om te leren en zijn ze minder vaak ziek.

.

Op de linker foto is de bron te zien waar ze nu water halen. Ook dieren drinken hieruit. Zou u dit drinken? Rechts ziet u een aantal vrouwen die water kwamen halen. Deze vrouwen kunnen binnenkort meer tijd besteden aan hun moestuin en groenten gaan verbouwen en verkopen. Of misschien een klein bedrijfje opstarten.

Het was erg bijzonder om te zien dat de kinderen en hun families zo enorm dankbaar waren voor het schone drinkwater dat binnenkort aangelegd wordt bij de school. Het gaat voor hen zoveel veranderingen opleveren: minder ziek, meer naar school om te leren of zelf een bedrijfje opstarten. Voor ons misschien een kleine stap maar voor de mensen die we van water en sanitair voorzien een grote stap richting een gezondere toekomst. Een toekomst met mogelijkheden!

En dat allemaal mede dankzij uw inzet. Hartelijk bedankt!