Achtergrond en informatie evenement

X:\Mijn Documenten\Jacq's R'ry Club\Commissies\Community\THH & Veiling 2017\site\Knipsel1-20x5.jpg

In 2001 kwam Teun Elemans op het idee om een inloophuis voor mensen met kanker en hun naasten in Amersfoort op te richten. Aanleiding was het feit dat hij darmkanker had gekregen en na de eerste reeks behandelingen tot de verrassende ontdekking kwam dat er maar weinig laagdrempelige ondersteuning voor mensen met kanker en hun naasten beschikbaar was. In een onderzoek naar de vormen waarin het wel beschikbaar was, kwam hij terecht bij de drie Toon Hermanshuizen (THH) in Limburg (Sittard, Maastricht en Venlo). Zijn volgende stap was het doen van een voorstel aan Rotaryclub Amersfoort-Stad om zo’n inloophuis op te richten. De leden reageerden spontaan en positief. Het duurde niet lang voordat ook andere Rotaryclubs mee wilden doen, inclusief veel partners van de leden van die clubs georganiseerd in Inner Wheel Amersfoort. Op 2 april 2004 werd het THH Amersfoort officieel geopend door burgemeester van Vliet. De vijf organiserende serviceclubs, ruimhartig gesteund door Lions Clubs, de Ronde Tafel Club en de Junior Kamer, wisten €289.000 bij elkaar te sprokkelen met een veelheid van kleine en grote acties.

In de voorbije jaren heeft het THH gediend als inloophuis waar iedereen, die te maken heeft met kanker, zonder afspraak kan binnenlopen. Nu kanker meer en meer een chronische ziekte is geworden, wil het Toon Hermanshuis zijn focus verleggen en meer zorg bieden aan specifieke doelgroepen, zoals kinderen en werkenden. Om deze “turnaround” te bewerkstelligen heeft het THH de komende vier jaren jaarlijks €40.000 extra budget nodig. Doelstelling van Rotaryclub Amersfoort-Stad was derhalve om in overleg met andere Amersfoortse Rotaryclubs het THH te helpen met het genereren van het extra budget door het organiseren van een Charity Event. Dit heeft geresulteerd in het organiseren van een feestelijke avond met een gevarieerd programma op 10 november a.s. Zes serviceclubs in Amersfoort en omgeving dragen hun steentje bij door het Event op 10 november te bezoeken en deel te nemen aan de internetveiling die speciaal voor dit goede doel is opgezet.
Op de avond zelf werd het resultaat van deze veiling bekend gemaakt en daar zijn bovendien bijzondere objecten geveild door onze veilingmeester.

Draagt u het Toon Hermanshuis een warm hart toe en kent u geen lid van een Service- of Rotaryclub in Amersfoort-Leusden en omgeving dan kunt u een bijdrage leveren bezoek dan de site van het THH waar u vindt hoe u een donatie kan doen. (http://www.thha.nl/help-mee/)