Selamat Datang 1

Selamat datang dit tanah Papua betekent welkom in Papua. Of letterlijk vertaald;

Welkom in het land van de Papua’s!

Van 1949 tot 1962 was Papua onder de naam Nederlands Nieuw-Guinea onderdeel van het Nederlands koninkrijk. Maar wat weet u eigenlijk van deze voormalige Nederlandse kolonie? En van de kunst & cultuur van haar inwoners?

Doel van de fundraising avond

Het doel van deze zeer geslaagde avond was naast het kennismaken met de Papua kunst & cultuur het inzamelen van geld voor een computerproject voor 150 Papua jongeren in Merauke, een stad in het zuidoosten van Papua -zie de rode pijl op de foto hieronder. Afbeelding met kaart

Automatisch gegenereerde beschrijvingHet eiland Nieuw-Guinea. Het rechterdeel is Papua Nieuw-Guinea, een onafhankelijk land. Het linkerdeel valt onder Indonesië. Australië ligt hier direct onder.

De jongeren

De jongeren die de training krijgen zijn Asmatters die grotendeels geen toegang hebben tot computers en daarmee ook niet weten hoe deze te gebruiken. Hierdoor worden zij, net als in Nederland het geval zou zijn, uitgesloten van een groot deel van de arbeidsmarkt. Als je niet eens een e-mail kunt schrijven, of niet weet hoe je zoekt op internet, is het lastig meekomen. Het Papua Mandiri centre traint elke maand 10 jongeren en leert hen de basisvaardigheden, inclusief werken met de meeste gebruikte software. Daarnaast geeft zij ook cursussen voor gevorderden die jongeren opleiden tot een beroep zoals bijvoorbeeld websitebouwer of administratief medewerker.

Hapin

Wij zijn via Hapin bij dit project terechtgekomen. Hapin is een Nederlandse stichting met CBF-keurmerk en ANBI-status dat al 50 jaar projecten in Papua ondersteunt.

Afbeelding met tekst, illustratie

Automatisch gegenereerde beschrijving

Meer informatie over Hapin, over Papua, de projecten die zij ondersteunen en uw zeer gewaardeerde sponsoring kunt u op hun website vinden www.hapin.nl

Afbeelding met tekst