RUIGOORD EVENT 26 sept 2019 ENTREE en PROGRAMMA

Met medewerking van o.a. Frédérique Klooster, sopraan en Dante Boon, piano

Toegang

Leden van RC Amsterdam-Sloterdijk: € 30,--. Introducé(e)s: € 25,--

Maaltijd is inbegrepen in de entrée. Drank, drankjes en koffie niet.

Leden krijgen een gesigneerd exemplaar van de bundel van Wim Klooster.

Aanmelding: sylvia.raveling@abnamro.com

GOEDE DOELEN (klik hier)

Rotary Club Amsterdam-Sloterdijk organiseert een culturele fundraising avond op donderdag 26 september in Salon Ruigoord, gelegen in de alternatieve kunstenaarskolonie Ruigoord, in het westelijke Amsterdamse havengebied.

Ruigoord is per auto goed bereikbaar. Parkeren op de parkeerplaats buiten het dorp. Afzetten en uitladen voor de deur kan.

PROGRAMMA

Op het programma staan onder meer de presentatie van de dichtbundel Een kwestie van tijd, gedichten 1953-2018 door Wim Klooster. Wim Klooster, lid van RC Amsterdam-Sloterdijk, won in 1955 met de dubbelnovelle Zonder het genadig einde de Reina Prinsen Geerligsprijs, de toentertijd meest prestigieuze bekroning voor literaire debutanten. Een jaar later verscheen zijn goed ontvangen dichtbundel Vuurwerk en wiskunde. Tijdens zijn werkzame leven als hoogleraar Nederlandse taalkunde publiceerde hij van tijd tot tijd gedichten in letterkundige tijdschriften en bloemlezingen, maar voor een nieuwe boekuitgave gunde hij zich niet de tijd. Een selectie uit zijn poëtische productie uit de jaren 1953-2018 is nu bijeengebracht in de nieuwe bundel Een kwestie van tijd.

Dochter Frédérique Klooster brengt een onderhoudend programma met bel canto aria’s en een aantal Franse liederen.

Liefhebbers mogen zich nu al verheugen op de befaamde coloratuuraria Caro nome che il mio cor uit Rigoletto van Verdi, het niet minder bekende Quando m’en vo soletta uit Puccini’s la Bohème, L’invitation en voyage van Henri Duparc op tekst van Charles Baudelaire en als hoogtepunt Bianca Castafiores favoriete Juwelenaria uit de Faust van Gounod.

Frédérique Klooster kreeg haar opleiding aan het Rotterdamse Conservatorium en de Royal Academy of Music in Londen. Zij vervolmaakte haar muzikale vorming met masterclasses bij Roberta Alexander, Cecilia Bartoli, Dame Kiri Te Kanawa, Miranda van Kralingen en Nelly Miricioiù. Regelmatig treedt zij solistisch op in producties van Muziektheater Hollands Diep. Zij werkt mee aan het tv-programma De 10e van Tijl, waarvoor ze ook als vocale coach bekende Nederlanders voorbereid heeft op hun optreden als zanger met klassiek repertoire.

Sinds 2015 werkt Frédérique samen met Victorine Pasman als De Drijvende Diva en met de act Under Her Skirt; haar optredens tijdens de 1e en 2e editie van Wonderfeel Festival haalden de nationale dagbladen (o.a. de Volkskrant en De Telegraaf) en tv (o.a. Podium on Tour en EenVandaag). Frédérique werkt ook samen met couturier Dennis Diem. Ze treedt regelmatig op bij zijn shows en hij kleedde haar en harpiste Esther Jansen voor hun recitals in Tassenmuseum Hendrikje te Amsterdam.

Dante Boon is pianist en componist. Op zijn 14e werd hij toegelaten tot het Amsterdamse Sweelinck Conservatorium, waar hij piano en compositie studeerde. Tien jaar later trad hij als pianist en arrangeur toe tot de Nederlandse rockband The Scene.

Hij maakt deel uit van het componistencollectief Wandelweiser en heeft als uitvoerder meer dan vijftig premières van hedendaagse pianowerken op zijn naam, waarvan een groot aantal speciaal voor hem geschreven is.

De fund raising avond start met een gezamenlijke maaltijd, die verzorgd wordt door enkele leden van de club. Tijdens de avond worden er bovendien loten verkocht ten bate van de internationale projecten waaraan RC Amsterdam Sloterdijk medewerkt. De trekking van de loterij vindt aan het eind van de avond plaats. De winnaars dingen naar voorwerpen van kunst en cultuur, wijnen en andere door de leden van RC Amsterdam-Sloterdijk ter beschikking gestelde prijzen.

Ook ligt het in de bedoeling op deze avond enige door de leden ter beschikking gestelde tekeningen en schilderijen te veilen. De opbrengst is vanzelfsprekend ook weer voor de goede doelen.

GOEDE DOELEN EN FUNDRAISING:

De opbrengst van deze avond is voor twee internationale projecten van RC Amsterdam Sloterdijk.

Het eerste project stelt zich ten doel bij te dragen aan de verbetering van de leefsituatie in de slums van Nairobi (Kenia) (zie foto). Het plan is om huizen te bouwen van afvalplastic, menselijke uitwerpselen te hercirculeren en om zonnepanelen te installeren voor energiewinning.

Het andere project beoogt steun te verlenen aan een weeshuis voor gehandicapte kinderen in Kutaisi (Georgië). De kinderen in dit weeshuis worden opgeleid om naderhand zelf in hun onderhoud te kunnen voorzien. Ze leren bijvoorbeeld emailleren, lijsten maken, borduren, kettingen ontwerpen, tassen maken enzovoorts (zie bijvoorbeeld de facebookpagina van het weeshuis: https://www.facebook.com/We-are-differently-able/ჩვენ სხვაგვარად შეგვიძლია). Het weeshuis heeft een kleine winkel in Kutaisi waar nu al de sieraden, tassen en borduurwerkjes die de oudere kinderen maken, verkocht worden (zie foto). De producten zijn voornamelijk gericht op de groeiende toeristenindustrie. Voor de lijstenmakersopleiding zoekt het weeshuis steun om enige machines aan te schaffen. Met een bijdrage van RC Amsterdam-Sloterdijk en Interadam moet dit mogelijk zijn.

Mocht u zich betrokken voelen bij deze goede doelen dan kunt u bijdragen aan onze fondsenwerving:

Rekening NL94 INGB 0000 0418 81

Ten name van: