Vlielandkamp

Al sinds 1972 organiseert de Stichting Rotary Vlielandkamp jaarlijks het vakantiekamp voor kinderen die, om uiteenlopende redenen, zonder het kamp niet met vakantie kunnen. Meer dan honderd kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 10 jaar gaan, verdeeld over twee perioden van acht dagen, mee naar het eiland Vlieland en hebben daar een onvergetelijke vakantie.

De Rotaryclub Arnhem-Huissen maakt het ieder jaar voor één kind mogelijk om met dit Vlielandkamp mee te gaan.

D:\FBN\Documenten\Dropbox\Website_Vlielandkamp\Content\fotoalbums\2013_2\2013_vlie2_52.jpg

Wat is dat, het Rotary Vlielandkamp?

Al sinds 1972 organiseert de Stichting Rotary Vlielandkamp jaarlijks het vakantiekamp voor kinderen die, om uiteenlopende redenen, zonder het kamp niet met vakantie kunnen. Meer dan honderd kinderen in de leeftijd van 8 tot en met 10 jaar gaan, verdeeld over twee perioden van acht dagen, mee naar het eiland Vlieland en hebben daar en onvergetelijke vakantie.

De kinderen komen uit het hele land. Ze worden door vrijwilligers van de plaatselijke Rotaryclub opgehaald en naar Harlingen gebracht. Acht dagen later worden ze door hen ook weer thuisgebracht. Het kamp is gratis voor de deelnemende kinderen. De kosten worden betaald door de Rotaryclub.

De twee kampperioden vallen in het tijdvak eind juli tot half augustus. De kinderen logeren in vakantiehuis De Vliehorst. Ze worden ingedeeld in groepjes van ongeveer tien. Elk groepje staat onder leiding van een ‘meester’ en een ‘juf’. De in totaal 24 ‘juffen’ en ‘meesters’ zijn leden van verschillende disputen van de studentenvereniging L.A.N.X. te Amsterdam. Ze gaan mee als vrijwilliger onder verantwoordelijkheid van enkele Rotarians, die als coördinator de organisatie van het kamp voor hun rekening nemen.

Vanaf Harlingen begint het avontuur al met een boottocht van ruim anderhalf uur over de Waddenzee naar het eiland. Het Rotary Vlielandkamp staat bol van de activiteiten zoals met een speedboot de zee op om zeehonden te spotten, naar het zwembad, meedoen aan een sportdag, midgetgolfen, krabben zoeken, een kinderdisco, een circusworkshop met een eigen optreden, een barbecue en nog veel meer. En verder veel met elkaar spelen in het bos of op het strand, zodra het weer dat toelaat. Maar ook als het regent kunnen er binnenshuis allerlei leuke programmaonderdelen worden ingelast. Het is een kamp zonder internet en computerspelletjes. Samen activiteiten ondernemen en aandacht hebben voor elkaar staan voorop!

De reacties van de kinderen zijn hartverwarmend na de eilandvakantie. Ze maken nieuwe vriendjes en vriendinnetjes en krijgen de aandacht die ze in het dagelijks leven soms moeten ontberen. Geen wonder dat aan het einde van het kamp bij het afscheid in Harlingen niet alleen bij de kinderen, maar ook bij de ‘juffen’ en ‘meesters’ traantjes worden weggepinkt.

Bedrijven, particulieren en natuurlijk Rotaryclubs kunnen de Stichting Rotary Vlielandkamp steunen. Dat kan door het overmaken van een bedrag op rekening NL50 ABNA 0436 2575 48 t.n.v. Stichting Rotary Vlielandkamp onder vermelding van ‘gift’. De Stichting Rotary Vlielandkamp voldoet aan de eisen die verbonden zijn aan de ANBI-status. Ook steun in de vorm van giften in natura of het sponsoren van een activiteit is meer dan welkom.

Vragen over sponsoring? Mail naar info@vlielandkamp.nl

Voor meer informatie, kijk op: https://www.rotary.nl/vlielandkamp/