Wandelen voor Water

Wandelen voor Water op 12 maart 2020

Voor de deelnemers en begeleiders zal deze editie van Wandelen voor Water in herinnering blijven als het laatste vóór de Corona-crisis in Nederland.

De wandeldatum was, op verzoek van IKC ’t Holthuus, twee weken eerder gepland dan in voorgaande jaren. Hiermee was het risico van minder goed weer tijdens de tocht groter. En ja, in de dagen voorafgaand regende het bijna onophoudelijk. Gelukkig viel het laatste buitje op de 12e om 09.00 uur. Een uur later, bij de start, scheen de zon zelfs. Alle deelnemers, 500 scholieren, hun leerkrachten en 14 leerlingen van de Brown School uit Kent (Groot-Brittannië), samen met 11 vertegenwoordigers van onze club, konden onder prima condities genieten van een heerlijke wandeling door de mooi aangelegde parken van de wijk Zilverkamp en omgeving.

In het begin van de middag overhandigde de directeur van de school, Mike van de Koppel, een cheque voor het waterproject in Eziawa aan de voorzitter van de Stichting Rural Women Foundation (RWF), Uzo Klein Leugenmors. Bij het storten op de rekening van RWF bleek het bedrag te zijn opgelopen tot € 8.815,80. Een geweldig mooie opbrengst dankzij de inspanningen van de scholieren. Rotary Club Arnhem-Huissen tekende voor de organisatie van wandeling, het sponsoren van fruit (waarbij ons lid Kees Uijttewaal uiterst behulpzaam was met het schenken van zijn heerlijke appels) en het regelen van verkeersbrigadiers bij WSV ” Nooit te Ver “. Bovendien storten wij nog een bedrag van zeker € 500 en verhoogt “Wilde Ganzen” elke ingelegde euro nog tot € 1,50. Wij verwachten dat, samen met een bijdrage vanuit Engeland, het project in Nigeria gesteund zal worden met een bedrag boven de € 15.000.

Ondertussen werden we, in de middag van de 12e maart, geconfronteerd met een intensivering van de maatregelen i.v.m. de Coronacrisis. Alle bijeenkomsten met meer dan 100 mensen werden verboden. Thuiswerken werd de norm. Sportclubs en Culturele instellingen gingen dicht. Sociale contact moest zoveel mogelijk worden beperkt. In het weekend volgden nog meer maatregelen zoals het sluiten van de scholen, restaurants en cafés.

Daar was donderdagavond nog geen sprake van toen we onze 14 Engelse gasten ontvingen in de Pannenkoekenboerderij De Lande in Huissen. Wij hebben het zeer gewaardeerd dat zij al voor de vierde keer RWF in Nederland financieel ondersteunen met hun, op hun schoolterrein georganiseerde, “Wandelen voor Water” project en dat zij nu fysiek bij ons in Huissen aansloten. Het was goed te zien dat zij hebben genoten van de wandeltocht, hun bezoek aan Kasteel Doorwerth, van de Nederlandse pannenkoeken en de chocolademelk met slagroom!

Het was ook mooi om te zien hoe gemotiveerd de scholieren van ’t Holthuus waren. Ruud en ik hebben de zeer leerzame waterprojecten op school kunnen bewonderen. Ook het enthousiasme waarmee 6 km, met veel water in de rugzak, werd gelopen en dat zelfs de jongste kleuters 2 km trots tot een goed einde brachten was ontroerend. Tenslotte was de sfeer met alle scholieren in de school bij de overhandiging van de cheque overweldigend. Ik hoop dat de kinderen gauw weer naar school kunnen.

Terugkijkend was het kantje boord dat dit jaar “Wandelen voor Water” door kon gaan. Wij bedanken de school en speciaal de leerkrachten Minke en Timon voor de goede samenwerking bij de voorbereiding.

Ruud Engelaar en Jan Kuyvenhoven