RE-CYCLE: het Vergeten Fietsen Project

Afbeelding met fiets, muur, gebouw, binnen

Automatisch gegenereerde beschrijving

Doel project

Bruikbare zwerf,- afgedankte, en gedoneerde fietsen gerenoveerd aanleveren aan Stichting Leergeld Arnhem. Stichting Leergeld ontfermt zich over kinderen in thuissituaties met armoede. Als deze kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan hebben ze ook een goede fiets (naast een mobiele telefoon en computer) nodig.

Werkwijze

Er zijn veel mensen die een ongebruikte fiets in schuur/garage hebben staan. Vaak staat de fiets eigenlijk in de weg en heeft enig onderhoud nodig, maar is nog van goede kwaliteit.

Deze ongebruikte fiets wordt graag door ons opgehaald.

Alweer een kar volDeze wordt vervolgens gerenoveerd door de fietswerkplaatsen van PI-Arnhem (gevangenis in Arnhem-Zuid), Pro Persona of SIZA-dorp Deze organisaties hebben zo ondersteunend werk voor de dagbestedings-,leer-werk werkplaatsen in hun organisatie. Gedetineerden krijgen een opleiding die helpt bij re-integratie. En Pro-persona en SIZA hebben zo fiets-herstelwerk voor hun werkplaatsen, als dagbesteding en activering van hun cliënten.

Daarnaast, de schuur/garage van de gulle gever is een stukje opgeruimd en de fiets krijgt een dankbaar nieuw leven.

Stichting Leergeld Arnhem krijgt zo tegen zeer lage kosten goede bruikbare fietsen.

En het aller belangrijkste : de kinderen kunnen op een kwalitatief goede fiets naar school, sport en andere afspraakjes.

Met een relatief “kleine” inspanning zijn veel kinderen erg blij te maken.

Door slim en georganiseerd de kwaliteiten van deze ‘samenwerkers’ te verbinden is RE-CYCLE geboren. De ongebruikte fiets komt zo op een goede plek terecht.

Tweede samenwerking

Zo nodig worden ook fietsen geleverd aan Ome Joop’s Tour. Via Ome Joop’s Tour is er ook een verbintenis met FRIS NEDERLAND BV (gevestigd op IPKW) tot stand gekomen. FRIS verwerkt weesfietsen in opdracht van overheden. Ook met hen hebben we is een mooie samenwerking opgestart.

Meer bekendheid nodig

Voor de afgedankte en niet-gebruikte fietsen moeten we het nu hebben van mond op mond reclame. Meer bekendheid helpt om in contact te komen met meer eigenaren van ongebruikte fietsen die er afstand van willen doen. Fietsen worden zo nodig door ons thuis opgehaald. Zo kunnen we meer kinderen helpen.

Internationaal

Het project heeft een internationaal tintje. Drie Rotary zusterclubs van Arnhem-Oost: Detmold ( D), Purley (GBR) en Rouen (F) sponseren dit jaar mede het project.

Samengevat

Een ongebruikte fiets is een bron en een middel voor een mooie keten van (internationale) samenwerking. Ongebruikte fietsen worden opgeknapt in leer-werk-dagbesteding werkplaatsen. De gerenoveerde fietsen komen terecht bij kinderen waarvan de ouders financieel niet in staat zijn om een goede fiets te kopen. Dat is RE-CYLCE (vergetenfietsen@outlook.com)