Rotary plant 2500 tulpenbollen tegen polio

2500 tulpenbollen voor de strijd tegen polio

De gezamenlijke clubs van regio I in district 1560 hebben zich sterk gemaakt voor de actie ‘End Polio Now’ en hebben daartoe per club 2.500 bollen aangekocht. Hiermee is een bedrag van ruim €25.000,-- opgehaald voor de strijd tegen polio. De tulpenbollen van 4 Arnhemse clubs zijn geplant bij het Bio Vakantieoord in Arnhem, dat zich oorspronkelijk inzette voor de revalidatie van poliopatiëntjes. Eerder deze week maakte de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) bekend dat twee van de drie poliovirussen inmiddels zijn uitgeroeid. Zolang het poliovirus niet volledig is uitgeroeid blijft de kans op een nieuwe opleving echter bestaan.

Rotary maakt zich hart voor de strijd tegen polio

Rotaryclubs maken deel uit van het wereldwijde netwerk van Rotary International. De leden komen regelmatig bij elkaar voor ontbijt, lunch of diner, vaak gevolgd door een lezing. De leden hebben allemaal een ander vak of beroep, discussiëren graag en wisselen ervaringen uit.

Daarbij zetten ze zich in voor goede doelen, zowel lokaal als internationaal. Zo verkopen zij deze tulpenbollen om de wereldwijde End Polio Now campagne van Rotary International te steunen. Samen aan dit soort projecten werken, versterkt de onderlinge band. De Clubs die deelnamen hebben in 2018 hebben tezamen 12.107 doosjes tulpen verkocht. Daarmee is de netto bijdrage dat jaar  €120.064,85. In 2019 hopen ze dit bedrag te verhogen en doordat De Bill en Melinda Gates Foundation de opbrengst wederom zal verdrievoudigen heeft Rotary bijgedragen aan het End Polio Now in de wereld.

Frans Wientjes, de directeur van het Bio Vakantieoord is blij met de tulpenbollen van deze ludieke actie. “Ik kijk nu al uit naar de bloemenzee in mei. Heel Arnhem is bij deze uitgenodigd om ernaar te komen kijken!”

Over Stichting Bio

Stichting Bio Kinderrevalidatie is in 1927 opgericht door de Bioscoopbond. Lange tijd zette de stichting zich in voor de revalidatie van poliopatiëntjes. Vanaf eind jaren negentig biedt Bio vakanties en ontspanning aan een nieuwe doelgroep: gezinnen met een meervoudig gehandicapt kind. Jaarlijks brengen ongeveer 1500 gezinnen er hun vakantie door. Het vakantiepark in de Arnhemse bossen heeft 17 volledig aangepaste bungalows en is het hele jaar geopend. Alle hulpmiddelen zijn aanwezig en het heeft aanvullende voorzieningen zoals een aangepast zwembad, een manege, een bioscoop, snoezelruimten en een speelpark. Het Bio Vakantieoord is geheel afhankelijk van steun van donateurs, fondsen, stichtingen en bedrijven.

Voor meer informatie over het project End Polio Now kunt u contact opnemen met:

Karin de Jager
T: 06 53205267