herdenking Oorlog Oekraine

INDRUKWEKKENDE HERDENKING MET CARILLONS VOOR OEKRAÏNE

Op 24 februari 2023 werd in de Dorpskerk Bathmen stilgestaan bij de inval van het Russische leger in Oekraïne een jaar geleden.

Op initiatief van Rotary en de Nederlandse beiaardiers werd in heel Nederland tussen 19.30 en 20.00 uur het carillon bespeeld uit solidariteit en voor vrede. Rotaryclub Bathmen de Schipbeek samen met de Dorpskerk in Bathmen, vonden meteen de beiaardier bereid om zijn medewerking te verlenen.

De impact van deze oorlog is enorm groot; vele Oekraïners zijn gevlucht. Een aantal van hen was aanwezig tijdens de goed bezochte avondwake die gehouden werd voorafgaand aan het carillonspel.

Het woord werd speciaal gericht tot de Oekraïners waarna het Oekraïens volkslied klonk dat aanmoedigt en getuigt van standvastigheid voor de vrijheid.

Er volgde een aangrijpend gedicht dat je direct meeneemt in de Oekraïense werkelijkheid van alledag: “Hier liggen geen soldaten maar metselaars, een bakker, een slager, een kunstenaar en jonge ministers…” Dan een verhaal over hoop en beelden van toepasselijke muziek en dans waaronder “We shall overcome…”.  Momenten van stilte en mogelijkheden om een kaarsje aan te steken. Ook onze voorzitter van RC Bathmen de Schipbeek, aanwezig met een aantal leden, sprak een woord van troost en hoop. Aansluitend staat de grote groep aanwezigen buiten in een kring om naar het Carillonspel te luisteren, dat Oekraïense liederen en vredesliederen ten gehore brengt. Het is koud. Misschien wel de kou die mensen in Oekraïne dagelijks moeten trotseren. Een Nederlandse vrouw doet met een hartelijk gebaar bij een Oekraïense jonge vrouw een warme sjaal om. Een mooie symboliek.

In de Dorpskerk Bathmen wordt elke woensdagavond om 19.00 uur een avondwake gehouden om stil te staan bij de oorlog en haar slachtoffers. Iedereen is welkom.

We shall overcome…