© 2023 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Rotaryclub-bathmen voor Nepalimed huisartsenopleiding + update febr 2018

Nepalimed :Een huisartsopleiding ván en vóór Dhulikhel

Roshana Shrestha, de associate professor huisartsgeneeskunde van het Dhulikhel Hospital (DHos) is sinds afgelopen mei in functie. Josca Fokkema, hoofd opleiding huisartsenopleiding UMCG coacht haar.

De ‘eigen huisartsen’ die hier worden opgeleid, gaan leiding geven aan de buitenposten, inmiddels twintig in getal. Deze outreaches zijn méér dan een medische posten in de moeilijker bereikbare gebieden. In de communities fungeren ze als centrum van waaruit ‘levensloop- zorg’ wordt geboden – van geboorte tot overlijden, met hulp bij acute ziekten, begeleiding bij chronische kwalen, preventie, educatie en vooral: aandacht en respect voor de mensen zelf. Zorg die ingaat op de behoeften van de lokale bevolking.

Update februari 2018:

Onze collega’s van de Huisartsopleiding geven training in Nepal

In de zomer van 2017 is het Dhulikhel Hospital in Nepal gestart met een huisartsopleiding voor de eigen buitenposten. Daarbij is samengewerkt met de werkgroep UMCG-Nepalimed. Nu was het tijd voor een vervolg door de Huisartsopleiding UMCG. Eind januari 2018 hebben enkele collega’s samen met een zeer gemotiveerd team van huisartsen in het Dhulikhel Hospital de eerste 2-daagse training gegeven van wat wij het “Dhulikhel Faculty Development Program’ hebben genoemd.   

De training is gebaseerd op het CanMeds model (link is external)en is gegeven aan alle geïnteresseerde stafleden van zowel het Dhulikhel Hospital als geaffilieerde ziekenhuizen. Het ziekenhuis is van plan een trainingsprogramma te organiseren waarbij 4x per jaar een meerdaagse workshop wordt aangeboden. Van deze workshops worden er ook verschillende verzorgd door onze afdeling, samen met de huisartsen van het Dhulikhel Hospital.

Het doel van deze training is om de medische staf te scholen in het opleiden van artsen en specialisten, waaronder huisartsen, tot moderne dokters, die niet alleen aandacht hebben voor de medische inhoud van het vak, maar ook voor alle andere competenties die een dokter tot een goede dokter maken. Hieronder verstaan we o.a. dokters die ‘naast’ de patiënten kunnen staan en goed contact met hen en hun omgeving onderhouden. Dit is een heel belangrijke competentie voor dokters in een land als Nepal, waar nog veel gedaan moet worden aan gezondheidseducatie. Daarbij komt het feit dat onder patiënten het vertrouwen in ‘traditional healers’ soms groter is dan in ‘echte’ dokters.

In de training hebben we niet alleen verteld hoe onderwijs in elkaar zit, maar hebben we ook verschillende manieren van onderwijs gedemonstreerd: ‘Teach what you preach’.

 

Van tevoren vonden wij het heel spannend om deze training te gaan geven. Hoe zou deze volkomen nieuwe manier van onderwijs bevallen? Hebben ze er wat aan? Na afloop waren de reacties positief en bleken de deelnemers een eerste stap te hebben gezet naar ‘het nieuwe opleiden’. En vooral: hoe leuk het is om op deze manier onderwijs te geven en zelf steeds meer te leren.

Mede namens de collega’s die dit keer meegewerkt hebben in Dhulikhel:

Anne Uyttenboogaart, Dorien Janssen, Dirk Fokkema en Hermi van de Pol,

Josca Fokkema, hoofd Huisartsopleiding UMCG