Sign-Pen project in Oeganda

Sign-pen project in St. Francis Hospital in Oeganda

In 2016 heeft Rotary Bathmen – de Schipbeek een financiële bijdrage geleverd aan het zogenaamde Sign-pen Project voor het St. Francis Hospital in Mutolere (Oeganda).

Dit project houdt in dat er een operatieset en een (eerste) set Signpennen kunnen worden aangeschaft voor dit ziekenhuis welke nodig zijn voor de operatie van botbreuken. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat de benodigde steriliteit in acht wordt genomen.

Botbreuken doen zich in de omgeving van Mutolere regelmatig voor bij voornamelijk bij (jonge) mannen. Zij raken gewond gedurende hun werk (tijdens vaak gebrekkige omstandigheden) of in het verkeer.

Traditioneel worden in Oeganda patiënten met een botbreuk in een tractie geplaatst. De patiënten verblijven hiervoor drie maanden of soms langer op de ziekenzaal van het ziekenhuis onder primitieve omstandigheden. Zij worden dan verzorgd door familie (vrouwen en kinderen) die op, om of zelfs onder het bed bivakkeren. Niet alleen kost dit erg veel tijd, de patiënten zelf kunnen dan langere tijd niet werken (en dus geen geld verdienen) en ook de familieleden zijn noodgedwongen aan het ziekenbed gekluisterd en daarmee ook uit het arbeidsproces en/of gewone leven.

In plaats van het plaatsen in een tractie kan er (indien de breuk zich daarvoor leent) ook een pin worden geplaatst om de botbreuk te doen laten herstellen. Dit heeft als grote voordeel dat de patiënt vaak na 2 weken al op krukken het ziekenhuis kan verlaten. Het genezingsproces verloopt sneller , de kans op complicaties is kleiner en de patiënt kan weer sneller in het arbeidsproces om op die manier geld te verdienen voor zijn gezin en familie.

Begin 2016 was er voldoende geld ingezameld (waaronder de bijdrage van onze club) om twee operatie verpleegkundigen van het Maxima ziekenhuis in Eindhoven, te laten afreizen naar Mutolere. Zij hebben gedurende drie weken het artsen/verpleegkundigen team in Mutolere getraind in goede omgang met steriliteit in de operatiekamer. In maart 2016 is vervolgens een Nederlandse arts naar Mutolere gereisd en heeft de eerste signpennen geplaatst en een Oegandese arts getraind. Inmiddels worden zelfstandig operaties uitgevoerd.

Medio 2016 waren er al 11 patiënten geopereerd; een aantal met een bovenbeenbreuk en de anderen met een onderbeenbreuk. (zie foto’s hieronder).

Onze Rotary club is trots dat zij een financieel aan dit project heeft kunnen bijdragen.