Rotary Club Breda verhuisd naar Ingenousz

Vanaf september 2022 komt Rotary club bijeen op een nieuwe locatie: Ingenhousz (zegge: Ingen Haus) Breda aan het dr. Jan Ingen Houszplein (zegge: Ingen Hoes). De club is blij met de nieuwe locatie: Ingenhousz biedt een sfeervolle plek om na een korte borrel te genieten van een zorgvuldige bereide maaltijd. Dat maakt dat we elkaar aangenaam kunnen spreken voordat ons avondprogramma begint.

Ingenhousz is meer dan een restaurant of hotel. Naast het erg goede restaurant, heeft 70 ruime suites/appartementen met een eigen keuken, voor short en long stay (living). Daarnaast zijn er vergaderzalen, en heeft het complex een kapel en een filmzaal. De kapel en filmzaal bieden de club een plek om rustig van de lezing van die avond te genieten.

Het gebouw aan het dr. Jan Ingen Houszplein is een voormalige kweekschool annex klooster en internaat 'St. Franciscus'. In 1968 veranderde de kweekschool in de Pedagogische Academie (PA) en in 1985 ging deze op in de pabo. Ook heeft de scholengemeenschap de Rooi Pannen (in afwachting van de oplevering van de Seeligkazerne) nog een periode gebruik gemaakt van deze locatie.

Het hoofdgebouw is een ontwerp van de Bredase architect Jacques van Groenendael en gebouwd voor de onderwijscongregatie de Broeders van Huijbergen en dateert uit 1917. In 1923 werd achter het hoofdgebouw op de speelplaats een kapel in neo-romaanse stijl gebouwd. In 1931 werd het hoofdgebouw uitgebreid met een rechterzijvleugel, en met een linkerzijvleugel in 1958. Aan de achterkant is destijds nog een aula en een gymzaal gebouwd, maar deze zijn inmiddels afgebroken.