Filmpremière 2018

Afbeeldingsresultaat voor logo rotary club breda

FILMPREMIÈRE ‘FIRST MAN’ LEVERT RECORD VAN 18 MILLE OP

ROTARY CLUB BREDA STEUNT ANDRÉ KUIPERS STICHTING

Rotary club Breda heeft donderdag 11 oktober tijdens zijn jaarlijkse filmpremière een bedrag van 18.000 euro opgehaald voor het project Spacebuzz van de André Kuipers Foundation. Deze stichting, waarvan Nederlands meest bekende ruimtevaarder naamgever en drijvende kracht is, wil mensen bewust maken van de schoonheid van de aarde en de gezamenlijke verantwoordelijkheid benadrukken om ‘onze toverbal’ goed te beheren. Het project Spacebuzz richt zich op exclusief op bewustzijn onder scholieren. Een heuse bus, met virtual reality experience, gaat volgend jaar door het land rijden en doet daarbij ook Bredase basisscholen aan.

Met de verkoop en sponsoring van ruim vierhonderd kaarten voor de Europese première van de film First Man (officieel gaat de film pas op 18 oktober draaien) in bioscoopcomplex Kinepolis wist Rotary Club Breda dit prachtige geldbedrag op te halen: een record in de negen jaar dat zij dit filmevenement organiseert. André Kuipers zelf was naar Breda afgereisd om de cheque van 18.000 euro in ontvangst te nemen. Dat was opmerkelijk omdat juist op donderdag 11 oktober een vlucht van een Sojoez-raket naar het internationale ruimtestation ISS in een vroeg stadium moest worden afgebroken. Door dit incident trokken de landelijke media volop aan Kuipers.

De vele mediaverzoeken weerhielden de recordruimtevaarder, die maar liefst 212 dagen in de ruimte verbleef, er niet van om naar Breda te komen. Uit handen van Yolanda Berix en Wouter van Dijk van Rotary Club Breda ontving André Kuipers symbolisch de cheque. De kosmonaut toonde zich danig onder de indruk. Vol vuur vertelde hij over het indrukwekkende moment dat hij voor de eerste keer vanuit de ruimte een blik op de aarde kon werpen. “Dat verandert je leven voor altijd”, aldus Kuipers. Zijn dankbaarheid voor de gift herhaalde hij later via uitingen op zijn social mediakanalen. Na afloop van de ceremonie nam André Kuipers alle tijd om met fans, jong en oud, op de foto te gaan.

First Man laat op indrukwekkende wijze de loopbaan van Neil Armstrong zien die op 20 juli 1969 als eerste man voet op de maan zette. De woorden die hij bij die gelegenheid uitsprak zijn legendarisch: “One small step for man, one giant leap for mankind” (een stapje voor een mens, maar een reuzesprong voorwaarts voor de mensheid’).