Activiteiten

Ieder jaar organiseert Rotary Club Breda – Mark & Aa een reeks activiteiten, met verschillende doelstellingen. Sommige activiteiten zijn bedoeld om geld in te zamelen voor goede doelen, in de regio Breda of juist internationaal. Bij andere steekt Rotary de handen uit de mouwen, om te helpen met mankracht en expertise. Tot slot zijn er activiteiten die de fellowship binnen de club bevorderen.

Om een indruk te geven van wat de club bezighoudt, hierbij een korte beschrijving van enkele typische – en vaak terugkerende – activiteiten van de afgelopen jaren.

Santa Run

Ieder jaar, vlak voor Kerst, slaan de Rotaryclubs van Breda de handen ineen om geld in te zamelen voor diverse goede doelen in Breda. Dat gebeurt met de prachtige traditie van in Santa-pakken geklede jongens, meisjes en hun ouders, die een rondje van ca. 3 km lopen door het Ginneken en het Mastbos. Het is een ludieke en gezellige middag.

Lees meer op: https://breda.rotarysantarun.nl/

Wijnactie

Een bijna jaarlijks terugkerende activiteit is de wijnactie. Onze club zoekt de samenwerking op met een Bredaas wijnhuis om een mooie selectie wijnen samen te stellen. Deze wijnen worden eerst gepresenteerd en uitvoerig geproefd tijdens een proefavond. Vervolgens gaan de leden aan de slag om de wijnen te verkopen in hun netwerk. Van elke fles gaat een percentage naar een goed doel.

Rotary Muziek

Van 2016 tot 2020 heeft Rotary Club Breda – Mark & Aa muzikale evenementen georganiseerd in het Chassé Theater om het Jeugdfonds Sport & Cultuur te steunen. Het fonds zet zich in voor kinderen uit gezinnen die onder de armoedegrens leven. Met een bijdrage kunnen deze kinderen tòch deelnemen aan culturele activiteiten zoals, muziek-, dans- of toneelles. Om geld in te zamelen waren er sprankelende optredens van o.a. Cor Bakker, Fay Claassen, Vincent Jansen en Wibi Soerjadi. In 2018 werd een muzikale filmmiddag georganiseerd, met o.a. de film Bohemian Rhapsody.

Voedselbank

De vrijwilligers van de voedselbank zetten zich vol overgave in om mensen in Breda, die dat nodig hebben, wekelijks van gezond voedsel te voorzien. En soms kunnen ze een paar extra handen gebruiken. Onze club springt regelmatig bij, bijvoorbeeld om in de Kerstperiode boodschappenpakketten thuis af te leveren bij de mensen.

Scouting Haagse Beemden

Rotary Club Breda – Mark & Aa heeft zich in 2022 voor langere tijd verbonden aan Scouting Haagse Beemden, om te helpen met handen, kennis en fondsen. Een mooi voorbeeld is hulp bij de klusdag om het clubhuis op te knappen. En de komende jaren volgt er nog veel meer!

High Tea verzorgingstehuis Aeneas Thebe

Voor de bewoners van verzorgingstehuis Aeneas Thebe in Breda, heeft de club enkele keren een uitgebreide en heerlijke high-tea verzorgd. Ieder deelnemend lid zorgde voor wat lekkers en serveerde dit – onder begeleiding van de verpleging – uit in het restaurant. Het resultaat: een middag vol gezelligheid, gezelschap en lekkers voor de bewoners.

Fellowship

De fellowship activiteiten zijn bedoeld om de vriendschappelijke banden in de club te bevorderen. Het ankerpunt is de wekelijkse clubavond. Daarbij bespreken we niet alleen de zaken die spelen in de club, maar dineren ook samen en luisteren we naar een beroepspresentatie, levensverhaal of gastspreker. Regelmatig worden ook bedrijfsbezoeken georganiseerd, bij ondernemingen van leden of bekenden. Ieder jaar staan sowieso een feestelijke bestuurswissel en nieuwjaarsborrel op de agenda.