Rolstoelbus officieel in gebruik

Jaar inspanning werpt vruchten af

Rolstoelbus officieel in gebruik

BUNNIK - Ruim een jaar geleden werd een zaadje geplant en afgelopen woensdag was het zover. De rolstoelbus van Bunninchem maakte zijn eerste ritje. Mevrouw Barten en mevrouw van Gool, bewoonsters van de aanleunwoningen en leden van de cliëntenraad, hadden de eer om de eerste passagiers te zijn. Het was dan ook in eerste instantie hun idee.

"De dames wilden zo graag eens in Zeist winkelen," dat verzoek kreeg Nel Vernie, voorzitter van de cliëntenraad van Bunninchem, ruim een jaar geleden. "Het zou zo fijn zijn als daar vervoer voor was vanuit het woonzorgcentrum." Eerder was al eens een poging gedaan om een rolstoelbus te krijgen, maar dat was niet gelukt. De werkgroep Bunninchem naar Buiten werd geactiveerd en vol goede moed werd een tweede poging gewaagd. Nel: "We hebben diverse hobbels moeten nemen, maar steeds was er iemand die zei: 'Toch laten we niet los, we gaan door'."

Rotary

Het geld voor de bus en het ombouwen ervan is uiteindelijk bij elkaar gespaard door vele sponsors, die allemaal op de bus staan, de opbrengst van de Novembermarkt en een bijdrage van het Ouderenfonds, Caritas en bewoners en familieleden. Onmisbaar was ook de deelname, met een enorm bedrag van elfduizend euro, van de Rotary uit Bunnik. De Rotary heeft een jarenlange relatie met Bunninchem en haar bewoners en wegens haar 40-jarig bestaan wilde de club iets extra's doen.

EMG_677.JPG

Alle sponsoren hebben een mooi plekje op de bus gekregen.

Jan Timmer, regiomanager van Quarijn, sprak woensdag over de mogelijkheden die de bus biedt. "De bewoners van Bunninchem kunnen nu hun leefwereld vergroten en beter deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. Zo is museumbezoek ineens een optie. De mobiliteit is enorm verbeterd, dat is prachtig." Ook burgemeester Ostendorp sprak enthousiast. "Het is een tijd waarin het initiatief steeds minder bij de overheid vandaan kan komen en steeds meer uit de samenleving. Dit is een prachtig voorbeeld hoe dat heel goed kan werken."

Soberder

De viering woensdag was soberder dan in eerste instantie bedacht was, wegens het plotselinge overlijden van Diny van Impelen, een van de medewerksters van Bunninchem. Bewoners en collega's zijn erg aangeslagen. Zij was bijzonder geliefd. Nel: "Bij Diny ging het welzijn van bewoners vóór alles. Daarom denken we dat we in haar geest handelen door toch blij te zijn met de rolstoelbus."

EMG_676A.JPG Mevrouw Barten en mevrouw van Gool zijn de eerste passagiers van de bus.

De eerste rit van de bus liep vloeiend. Mevrouw Barten: "Ik weet niet waar we heen gaan, maar ik heb mijn paspoort bij me!" Die had ze niet nodig, want binnen vijf minuten werden de dames weer netjes voor de deur afgezet. Al drie chauffeurs hebben zich aangemeld om af en toe een ritje te maken. Nel: "Zeer binnenkort zal een ritje gemaakt worden naar Zeist, om te winkelen." (AC)

Foto’s: Edward Mac Gillavry

(Uit ’t Groentje editie Bunniks Nieuws van 1 juni 2011)