Janneke Schermers voorzitter Rotaryclub Bunnik

BUNNIK – Sinds begin juli is Janneke Schermers de nieuwe jaarvoorzitter van de Rotaryclub Bunnik Haar voornaamste speerpunten zijn het promoten van het besef dat de Rotaryclub Bunnik deel uitmaakt van een internationale organisatie met veel mogelijkheden en het vergroten van de bekendheid in Bunnik. Haar motto voor dit jaar is ‘Vriendschap en Vertrouwen’.

Door Kees Broekman

Janneke: “Er was mij gevraagd voorzitter te worden. Een hele eer, zeker als vrouw zijnde. De voorzittersperiode duurt drie jaar. Het eerste jaar ben je inkomend voorzitter en tevens ‘Commissaris van Lief en Leed’. Het tweede jaar, nu dus, word je benoemd tot voorzitter en treed je aan het eind van dat jaar weer af om je daarna als oud voorzitter bezig te houden met ledenwerving.”

Rotaryclub Bunnik als deel van een internationale organisatie.

Rotaryclub Bunnik (RCB) is een enthousiaste club van 42 vrouwen en mannen die zich willen inzetten voor de samenleving. Wereldwijd is Rotary International (RI) een sterke organisatie met 1,2 miljoen leden. Door bemoeienis van o.a. Rotary is polio bijna de wereld uit. RI richt zich nu op ‘water’. Schoon water en sanitatie zullen de leefomstandigheden van veel mensen in de derde wereld sterk verbeteren. RCB is, samen met de Maxfoundation, gestart met een project op dit gebied en heeft al een prijs gewonnen.

De moeder- en kindsterfte in Nigeria kon in een projectgebied mede door de Rotary binnen twee jaar met meer dan 50% worden teruggebracht. Dit succesvolle project start nu ook in Pakistan. Als voormalig gynaecoloog had Janneke zich daarvoor als Rotary vrijwilliger aangemeld en zij wordt nu als ‘main international medical advisor’ bij het project betrokken.

ð

“We moeten af van het imago “herensociëteit”!

Janneke Schermers 02.JPGJanneke Schermers hoopt de Rotaryclub Bunnik meer bekendheid te kunnen geven tijdens haar voorzitterschap. Foto: Kees Broekman

Het imago van Rotaryclub Bunnik

Het meest zichtbaar in Bunnik is RCB door o.a. het Jazz & Blues Festival en Jeugdsportfonds Bunnik. Naast het inzamelen van geld voor vele projecten, wordt ook meegewerkt aan het elk jaar schoonmaken van het schootsveld richting Bunnik op Fort Rhijnauwen en de ouderenmiddag in discotheek Brothers.

“Wat Rotary precies is en wat we doen, is onvoldoende bekend. Daar wil ik verbetering in brengen. RCB moet op de kaart komen te staan als een internationaal en lokaal actieve club, met de voeten in de modder en wat mij betreft niet alleen maar de Bunnikse modder. We moeten af van het imago “herensociëteit”. Vrouwen zijn ook heel welkom bij Rotaryclub Bunnik.”

Rotary Club Bunnik: wekelijkse ontmoetingen

Leden van de Rotaryclub Bunnik dragen vanuit hun professionele achtergrond bij aan de gekozen projecten. Naast deze ‘service’, staat onderlinge vriendschap hoog in het vaandel. Er zijn wekelijks ontmoetingen waarbij van elkaar wordt geleerd en afspraken worden gemaakt over de projecten. Informatie over Rotaryclub Bunnik: Lilianne Geenen, secretaris: lgeenen@hotmail.com.

Uit: De Nieuwsbode editie Bunnik, woensdag 18 juli 2012.