Jeugdsportfonds Bunnik helpt.

C:\Users\CJVisser\Dropbox\Website RCB\Nieuws\Banner02.jpg

Jeugdsportfonds Bunnik helpt

Ik kan sporten!

BUNNIK – Ieder kind kan toch lid worden van een sportclub? Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar dat is het niet. In heel Nederland zijn er kinderen waar de financiële situatie thuis het niet toelaat dat zij lid worden van een sportclub. Ook in een welvarende gemeente als Bunnik komt dat voor.

C:\Users\CJVisser\Dropbox\Website RCB\Nieuws\Voetbal.JPG

Het was drie jaar geleden aanleiding voor het Jeugdsportfonds Provincie Utrecht en Rotary Club Bunnik om het Jeugdsportfonds Bunnik op te richten. Ieder jaar werd het voor enige tientallen kinderen in Bunnik mogelijk gemaakt op een sportclub te gaan. Ook dit jaar is er voor de aanvang van het sportseizoen weer de mogelijkheid aanvragen te doen.

Eenvoudige procedure

Als thuis de middelen niet voorhanden zijn, betaalt het fonds voor jongeren van 5 tot en met 17 jaar uit Bunnik, Odijk en Werkhoven, de contributie en waar nodig de sportattributen. De aanvraagprocedure is discreet, snel en laagdrempelig. Als een aanvraag wordt geaccepteerd, kan het kind een seizoen lang sporten. Een jaar later wordt, afhankelijk van de financiële situatie, gekeken of een nieuwe aanvraag gewenst is.

Mensen die binnen de gemeente Bunnik professioneel met kinderen en jongeren omgaan, kunnen als intermediair een aanvraag indienen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld leerkrachten, jongerenwerkers en hulpverleners. Zij zien in hun dagelijkse praktijk al snel waar een eventuele behoefte bestaat en staan vaak ook dicht bij de ouders. Die ouders kunnen overigens niet zelf een aanvraag indienen. Voor een doorverwijzing naar een intermediair in de buurt kunnen zij wel contact opnemen met het Jeugdsportfonds.

Meer informatie over het Jeugdsportfonds staat op www.jeugdsportfonds.nl. Ook kan contact worden opgenomen met Dorian Driessen via e-mailadres consulent.utrecht@jeugdsportfonds.nl of telefoonnummer 06-20074161.

Privacy gewaarborgd

“Omdat de uitvoering in handen ligt van het provinciale Jeugdsportfonds, is er een goede scheiding tussen uitvoering en fondswerving. Daarmee is ook de privacy van de aanvragers gewaarborgd.” zegt Hajo Voskuil van Rotary Club Bunnik. “Via onze fondswerving zoals het jaarlijkse Jazz & Blues Festival, financieren we graag het Bunniks Jeugdsportfonds, maar wij willen niet weten wie er gebruik van maakt. We hebben op die manier tientallen kinderen uit onze gemeente kunnen helpen en daar gaat het om. Want jong leren sporten is niet alleen leuk en gezond, het draagt ook bij aan de sociale ontwikkeling van kinderen. Wie op jeugdige leeftijd leert sporten, heeft hier vaak een leven lang plezier van en voorkomt daarmee zaken als overgewicht en bijvoorbeeld diabetes.”