Vertrek NGE-studenten in 2012

ADP_0792_289.JPG

Een ervaring rijker terug naar huis. V.l.n.r.: Valli, Denisa en Bára. Foto: André de Prouw

BUNNIK – Bára Melichárková, Denisa Voborilova en Lukáš (Valli) Valenta zijn weer teruggekeerd naar Tsjechië. Ze zijn elf weken te gast geweest bij Rotary Club Bunnik. Bára en Denisa werkten bij Theehuis Rhijnauwen, Valli bij Botenverhuur de Rijnstroom in Utrecht.

Het drietal studeert ’Nederlands voor de economische praktijk’ aan de Palacky Universiteit in Olomouc. Het verblijf in Bunnik heeft hun kennis van het Nederlands goed gedaan en ze hebben veel vrienden gemaakt. ‘Het was een supermogelijkheid om allerlei verschillende mensen te ontmoeten’, zegt Valli. ‘En een mooie kans om Nederland van een andere kant te leren kennen’. ‘Ik wil iets met Nederland blijven doen’, zegt Bára. ‘Er zijn veel Nederlandse en Belgische bedrijven actief in Tsjechië. Misschien kan ik voor die bedrijven gaan tolken en vertalen’. Denisa: “Naast Nederlands studeer ik ook Noors en Duits, daar hoop ik in de toekomst wat mee te gaan doen. Ik ben erg blij dat ik deze stageperiode heb kunnen meemaken, ik heb ervan genoten!’

Toekomst

Bára keert nog weer terug naar Nederland, ze gaat verder studeren aan de Universiteit van Nijmegen. Denisa gaat studeren in Wenen. Er zijn al plannen van haar collega’s bij Theehuis Rhijnauwen om haar daar een keer op te zoeken. Valli keert terug naar Olomouc om verder Nederlands te studeren. Maar hij heeft ook belangstelling voor een economische studie om later te gaan werken bij de plattelandsontwikkeling van zijn geliefde thuisregio.

De Tsjechische studenten kwamen naar Nederland in het kader van een New Generations Exchange (NGE) programma. Dergelijke uitwisselingsprojecten voor jongeren worden wereldwijd door tal van Rotary clubs georganiseerd. (Edward Mac Gillavry)

Uit: ’t Groentje van 5 september 2012.