Wandelen voor water 2014

Wandelen voor water is goed voor 4.000 euro!

(Verschenen in De Nieuwsbode editie Bunnik van 26 maart 2014)

Door Kees Broekman

ODIJK – Woensdag 19 maart namen 45 leerlingen van klas 8A en 8B van de Sint Nicolaasschool deel aan de sponsorloop Wandelen voor water. Zij liepen 6 kilometer met 6 liter water op hun rug.

Zo ervoeren ze wat leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden moeten doen om hun dorst te lessen. Er werd 1.727 euro bijeen gewandeld. Dit bedrag wordt verdubbeld door de stichting Max Foundation en met een gift van 500 euro van de Rotary Club Bunnik werd 4.000 euro opgehaald voor een School Sanitatie Project in Bangladesh.

Het was de eerste sponsorloop in de gemeente, georganiseerd door de Rotary Club Bunnik. Op 12 maart werd een gastles gegeven over drinkwater, sanitatie en over de lokale situatie in het

projectland.C:\Users\C.J.Visser\Desktop\Wandelen voor water1 gesigneerd.jpg Met het ingezamelde geld voor de Max Foundation (www.maxfoundation.nl) maken zij het mogelijk dat leerlingen van een zusterschool in Bangladesh binnenkort over schoon water beschikken, gescheiden jongens/meisjes toiletten hebben en voorlichting over hygiëne krijgen. De combinatie van deze drie elementen pakt kindersterfte op de meest effectieve en duurzame wijze aan.

Max Foundation heeft bewust gekozen voor Bangladesh, omdat de armoede en kindersterfte zeer groot zijn. Toch bieden de hoge bevolkingsdichtheid, stabiele sociale setting en zachte grond de mogelijkheid tegen relatief lage kosten veel gevallen van kindersterfte te voorkomen.

Enock (klas 8A) is 12 en komt uit Congo en woonde later in Kenya. Omdat zijn moeder ziek was heeft hij een jaar lang, twee tot drie keer per dag kilometers moeten lopen om water te halen. Hij weet dus precies hoe zwaar of het is. Zijn huidskleur is wit omdat Enock een albinoziekte heeft. Dat maakte zijn leven in Kenya nog zwaarder omdat hij vanwege zijn huidskleur vaak werd gepest.