Groeten uit RC Bunnik

Agnes den Hartogh en Wim van Gerdingen van RC Nieuwerkerk aan den IJssel bezoeken dit jaar 100 Rotaryclubs. Op 23 november 2011 waren ze te gast bij RC Bunnik, hun 97ste bezoek. Ze verzamelen verhalen van Roterians, jong en oud. Ze inventariseren bijzondere projecten en activiteiten. En bundelen dit in een kleurrijk boek, wat ze zelf een ‘Bookazine’ noemen. Na hun bezoek aan RC Bunnik schreven ze onderstaand verslag aan hun gouverneur Wouter van Putten.

Beste Wouter,

Groeten uit RC Bunnik

“Ja!” zeiden we op de terugreis, unaniem. “Het klopt inderdaad dat we met deze club waarschijnlijk een heel Bookazine kunnen vullen!” Terugkijkend op een hele kleurrijke avond kwamen voor de tweede keer dit jaar tot dezelfde conclusie. Je treft soms van die actieve clubs met zoveel diverse en bevlogen mensen. Zoveel stof tot schrijven. We rolden van het ene interessante gesprek in het andere. Da’s het voordeel van op tijd -of in ons geval vandaag- te vroeg zijn: je maakt met iedereen even een praatje. Het woord praatje is een eufemisme voor wat we ervaarden achter de mooie verhalen. Het was vooral de intensiteit die ons opviel. En de nadrukkelijke gastvrijheid.

We waren niet de enige gasten. Met ons twee jongeren uit Japan waarover de club zich ontfermde. Ontroering, maar ook kippenvel bij het verhaal over Sayaka’s bezoek aan het Bronbeek Museum en de impact van WOII op onze en haar cultuur. Haar afscheidscadeau aan Nederland -een symbolische ketting van 3000 gevouwen papieren kraanvogels- vertaalde ze in Continuation of Peace. RC Bunnik en NGE zijn onlosmakelijk verbonden: deze club pionierde destijds met een concept voor een ‘andere’ uitwisseling en heeft veel ervaring met jongeren over de vloer -ook middels RYLA- uit andere werelddelen. Het zichtbaar thuisvoelen van de twee Japanse jongeren konden we spiegelen aan onze eigen positieve beleving over de gastvrijheid in deze club.

Dit welkom spreekt ook uit de website van RC Bunnik. Niet alleen een enorme diversiteit aan projecten, maar vooral c'est le ton qui fait la musique. Zo kun je je als club dus ook presenteren! Met een mooi en persoonlijk welkomstwoord van de voorzitter op de homepage denken we nog even weer terug aan de eerste minuten van deze clubbijeenkomst. Waar we veel te vroeg met z’n tweetjes aan de bar zaten te wachten en dezelfde voorzitter -speciaal ook te vroeg- met een blik van herkenning ons welkom heette. Begin van een mooie avond met een aaneenschakeling van bijzondere zaken, mensen, een interessante spreker en boeiende gesprekken. We zullen het één en ander voor jullie op een rijtje zetten en komen met een aantal gerichte vragen voor input voor het Bookazine terug, en niet gevreesd: slechts een paar vragen…

Wij danken iedereen voor de goede zorgen en de inspirerende ideeën die we van jullie kregen! Tot snel vervolg!

Met een hartelijke groet,

Wim van Gerdingen