Jazz en Blues Festival 2012 - 't Groentje

Jazz en Blues festival levert veel op voor publiek en jongeren van Bartimeús

Jazz & Blues Festival 2012 - 't Groentje foto 1.jpgBUNNIK - 'You are Lucky Bastards, met zo'n mooie jazztent in de regio'. Met die opmerking sloeg de Lightnin' Guy de spijker op zijn kop. Het Jazz en Blues festival in Brothers, geor-ganiseerd door de Rotary Club Bunnik, was ook dit jaar weer een spektakel. Er werd uit-eindelijk 7000 euro ingezameld voor een driewielige tandemfiets voor Bartimeús Sonneheerdt.

Guy Verlinde, de echte naam van de Lightnin' Guy, speelde duidelijk met veel plezier in Bunnik. Hij bestelde tussendoor 'pintjes', wat zijn Vlaamse achtergrond verraadde, en verwees naar de misère die de mensen in Chicago destijds wilden vergeten met hun muziek. "Mocht u misère hebben, laat het de komende anderhalf uur los en geniet."

Trappen vol

De hoofdact, The Animal & Friends, trok de zaal helemaal vol, tot op de trap en de balkons. Honderden mensen genoten van de bekende en onbekende nummers. Maar ook in de kleinere zalen werd genoten, al was dat in het Grand Café op een meer intiemere manier.

Charlotte Haesen, zelf Nederlandse opgegroeid in België, liet haar publiek wegdromen bij haar heerlijke jazznummers. Opvallend is dat zij in haar band geen enkele Nederlander heeft opgenomen. Drie Letten en een IJslander begeleiden haar. "Ik heb geen specifieke voorkeur voor Noord-Europeanen, maar het is gewoon zo gegroeid. In mijn woonplaats Amsterdam zijn veel buitenlandse muzikanten te vinden en deze jongens spelen gewoon het beste."

Jazz & Blues Festival 2012 - 't Groentje foto 2.jpgTandemfiets

Niet alleen het publiek zit nu na te genieten van de optredens. Ook de bewoners van Bartimeús Sonneheerdt, veelal blinde jongeren met een verstandelijke beperking, genieten ervan. Frans van Nie, van Bartimeús: "Met deze fiets kunnen de jongeren op pad, wat ze zo graag willen. We vinden het fantastisch dat de Rotary Bunnik ons op deze manier zo geweldig heeft geholpen." (AC)

Uit: ’t Groentje van 1 februari 2012. Foto’s: Agnes Corbeij