Rotary NGE programma van start

Drie Tsjechische studenten deze zomer in Bunnik

BUNNIK - Zaterdag 16 juni kwamen drie studenten uit Tsjechië aan in Bunnik. Ze zijn deze zomer te gast bij leden van Rotary Club Bunnik. Bára Melichárková en Denisa Voborilova gaan werken bij Theehuis Rhijnauwen, Lukáš Valenta bij Botenverhuur de Rijnstroom in Utrecht.

EMG_1383_B.jpg

V.l.n.r.: Lukáš , Denisa en Bára.

De studenten, allen rond de leeftijd van 22 jaar, komen van de Palacky Universiteit in Olomouc. De stad heeft 100.000 inwoners plus nog eens 15.000 studenten uit heel Tsjechië. De universiteit heeft de grootse afdeling Neerlandistiek van Midden- en Oost Europa. De drie studeren daar ’Nederlands voor de economische praktijk’. Ze spreken en schrijven de taal al aardig, komende maanden hopen ze hun kennis en spreekvaardigheid te verbeteren.

Bára, Denisa en Lukáš werden zaterdag na een nachtelijke busreis van 1.100 km aan het einde van de middag ontvangen op de jaarlijkse familiedag van Rotary Club Bunnik. Voorzitter Hugo de Groot van RC Bunnik en Kees de Pee, voorzitter van de Fellowshipcommissie heetten hen van harte welkom. Het drietal was even overdonderd zo in het middelpunt van de belangstelling te staan, maar bij een zonnige barbecue was het ijs al snel gebroken.

De Tsjechische studenten zijn naar Nederland gekomen in het kader van een New Generations Exchange (NGE) programma. Dergelijke uitwisselingsprojecten voor jongeren worden wereldwijd door tal van Rotary clubs georganiseerd. (Tekst en foto Edward Mac Gillavry)

Uit: ’t Groentje van 20 juni 2012.