Jazz & Blues 2013 in de Nieuwsbode

Jazz & Blues Bunnik levert 10.000 euro op

Door: Kees Broekman

BUNNIK - Het meest gezellige muziekfestival van Midden Nederland werd zondag 27 januari gehouden in Brothers Bunnik. Het festival dat zich al vijftien jaar lang heeft bewezen door een sterke programmering op gebied van Jazz en Blues, bood ook dit jaar een uitgebreid middag- en avondvullend programma.

Van links naar rechts Janneke Schermers, Marjan van Koppenhagen en Judith Hermelink.

Foto: Kees Broekman

Het was de 15e editie van dit jaarlijks terugkerende festival. De organisatie was in handen van de Rotary Bunnik die dit jaar ondersteund werd door de Rotary Houten. Een match die beide serviceclubs uitermate goed is bevallen.

Jazz & Blues 2013 De Nieuwsbode.jpg

Ronald McDonaldhuis

De opbrengst gaat altijd naar een goed doel. Dit jaar is er een heel bijzondere bestemming gevonden: het Ronald Mcdonald Huis in Utrecht.

Jaarlijks 600 gezinnen

Jaarlijks maken 600 gezinnen waarvan de kinderen in het ziekenhuis zijn opgenomen, gebruik van de accommodatie. Door het intensieve gebruik is onderhoud hard nodig en zijn er onder andere nieuwe banken en een wasmachine nodig.

126 Vrijwilligers

Maar liefst 126 vrijwilligers dragen hun steentje bij om het de gasten zoveel mogelijk naar de zin te maken. Tijdens de middag overhandigde Rotaryvoorzitter Janneke Schermers een cheque van 10.000 euro aan Judith Hermeling, manager van het Ronald McDonaldhuis. Die kwam naar het feest met een van de 126 vrijwilligers, Marjan van Koppenhagen.

Crèche voor de kleintjes

Het festival werd druk bezocht waarbij het aantal zeer jeugdige bezoekers opviel. Voor de allerkleinsten was er zelfs een crèche aanwezig.

VIP-room

De Beierse zaal was omgebouwd tot horecagelegenheid en VIP-room. Hier werden genodigden en sponsors uitgenodigd om van gedachten te wisselen. Immers zonder sponsors, en het waren er opnieuw vele, kan een evenement als ‘Jazz & Blues’ niet meer bestaan. ‘‘Dank dus aan allen die dit festival en daardoor ook de opbrengst voor het goede doel hebben mogelijk gemaakt.’’

Vlaamse zangeres

Er was voor elk wat wils te beluisteren. De Vlaamse zangeres Ester van Hees bracht een sfeervolle mix van jazz en popmuziek. Gitarist Eric Steckel en drummer Tim Verhulst lieten beiden apart horen met welke virtuositeit zij hun instrumenten kunnen bespelen. Ruba Tong vermaakte het publiek met zijn scheefgetrokken songs, met een geheel eigen kijk op de (muziek)wereld.

Belevenis

Live is Julian Sas een belevenis waar menig bluesrock artiest een puntje aan kan zuigen. Zijn gitaarspel is passievol en spectaculair. Tevens bezit hij een krachtige, volle stem. Ook de ritme sectie staat z’n mannetje, wat de band compleet maakt. Zo worden Julians soms grillige improvisaties moeiteloos door de band opgevangen.
Ron ‘El Kroppo’ Krop was vandaag de oudste op het podium. Zijn stem is echt uniek. Een enorm bereik en het gigantische gevoel dat hij erin weet te leggen imponeren het publiek. Heerlijk om naar te luisteren en weg te dromen bij een goed glas wijn of koel biertje. De absolute topper van ‘Jazz & Blues 2013’ was het optreden van de band Arne & Friends. Van jazzdance tot soul, van bluesballad naar funk. Echte live-muziek!

Mooie interactie

De bandleden zorgden voor wervelende muziek, kwaliteit en interactie met het publiek. De combinatie van verrassende nummers, hits, classics en alles lekker door elkaar heen maakte het tot een boeiende, spetterende spontane show! Kortom, het was geen straf deze zondag in Brothers te zijn.

Uit: De Nieuwsbode Bunnik 30 januari 2013